Heb een klant gemaild van ex-werkgever en nog geen advies gegeven of iets overeengekomen. Nu willen ze me aanklagen. Wat kan mijn ex-werkgever doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jouw ex-werkgever kan alleen iets doen als er in jouw contract stond dat er een concurrentiebeding was gesloten.
Als het concurrentiebeding geldig is, dan is het goed om te inventariseren wat de werknemer exact heeft misdaan en wat u daarvan kunt bewijzen. Vervolgens is het zaak om het
concurrentiebeding goed en aandachtig te lezen en te beoordelen of wat de werknemer heeft gedaan in strijd is met het beding.
Als de werknemer een geldend concurrentiebeding heeft overtreden, dan is het verstandig om hem eerst een aangetekende brief te sturen waarin u hem sommeert zich aan het beding te houden. Als op overtreding van het beding een boete is gesteld, dan kunt u daar direct aanspraak op maken.
De nieuwe werkgever
Het is verstandig om ook de nieuwe werkgever een aangetekende brief te sturen waarin u hem op de hoogte brengt van het feit dat de werknemer die hij in dienst heeft genomen een concurrentiebeding heeft en dat hij dat beding overtreedt. De nieuwe werkgever kan pas onrechtmatig handelen als hij op de hoogte is van de wanprestatie van de werknemer én daar misbruik van maakt én de oud-werkgever daarmee dupeert. Door de werkgever daar zelf op
te wijzen, kan hij zich later niet verschuilen achter de smoes dat hij van niets wist.
Vervolgstappen
De vervolgstappen zijn afhankelijk van de reactie van de werknemer, van de ernst van de overtredingen en van de (harde) bewijzen die er zijn. Als de werknemer de overtredingen niet wil staken dan kunt u de rechter vragen om de werknemer en zijn nieuwe werkgever aan het
concurrentiebeding te houden. Het is ook mogelijk dat de werknemer een procedure begint en de rechter verzoekt het concurrentiebeding geheel of deels te vernietigen.
Een concurrentiebeding is alleen geldig als de werknemer 18 jaar of ouder is. Als je dat bent, dan is de kans dat het een rechtzaak wordt, zeer groot.