ik word geopereerd, en lig er dus 1,5 maand uit. Word ik nu doorbetaald met een 0 urencontract?

Het is een vast contract en een bijbaantje, ik maak bijna elke week meer dan 10 uur. Mijn vraag is dus of ik nu doorbetaald krijg ookal zit ik in de ziektewet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, de ziektewet kijkt naar het aantal uren dat je gemiddeld over de afgelopen drie maanden hebt gewerkt, en DAT is je feitelijke contract. Voor die uren heb je dus recht op een ziektewetuitkering.

Mits je daar natuurlijk de premie voor betaald hebt ; dat kun je eenvoudig zien op je loonstrookje. Betaal je geen premie voor de ziektewet (wat nog wel eens voorkomt bij sommige constructies), dan moet je feitelijk 'sparen' voor je eigen ziektedagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je krijgt met een nul-uren contract (vaak) niet doorbetaald tijdens ziekte, omdat veel van deze bedrijven die jongeren die een bijbaantje zoeken in dienst nemen nog werken met een wat ouder systeem waarin dit soort dingen niet geïmplementeerd zijn waardoor ze minder kosten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bij dergeijke "McJobs"/ bijbaantjes betaal je dan ook doorgaans geen premie voor deziektewet ; het is wel een verzékering natuurlijk, geen uitkering waar je altijd recht op hebt als je werkt.
We zien dat inderdaad in de horeca, maar denk ook aan de thuiszorg en postbezorgers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thuiszorg of post was zo niet in me opgekomen, maar dat kan natuurlijk ook, dan is je antwoord inderdaad correct :) zou fijn zijn als de vraagsteller ons kan zeggen waar ze werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk als cassiere!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, hoogstwaarschijnlijk betaal je dan geen premie voor de ziektewet en val je daar ook niet onder (dus krijg je geen doorbetaling tijdens je herstel v.d. operatie)
Bij vakkenvullers is in ieder geval zo, maar bij caissières weet ik dit niet zeker.
Je moet even je loonstrookjes bekijken en kijken of je iets betaald voor ziektewet, meestal aangeduid als ZW of ZW-A op je loonstrook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziektewet doet er niet toe in onderhavig geval, zie mijn antwoord hieronder.
Maar in eerste instantie zit je niet in de ziektewet en moet je werkgever loon doorbetalen.

Toegevoegd na 1 dag:
Deze reactie was eigenlijk bedoeld als reactie ipv antwoord. Want in het geval van de vraagsteller is de ziektewet niet van toepassing. De werkgever heeft een loondoorbetalingsplicht. Het kan wel een 0-urencontract zijn, maar wanneer meer dan 3 maanden een bepaald aantal uur is gewerkt per week, dan is er van rechtswege een contract voor het gemiddeld aantal uur ontstaan, afhankelijk van de omstandigheden. Die minnetjes snap ik niet zonder reactie en ik erger me er ook aan. Reageer dan ook meteen zodat het antwoord eventueel kan worden aangepast...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jup prima reactie :)