Kan een werkgever mij, ondanks mijn 12uren contract (vaste dienst) op dezelfde dag afbellen, met de vermelding dat ik verlof heb en er geen werk is?

Ik heb een 12 uren contract (vaste dienstverband) in een callcenter. Nu word ik op de dag zelf (13uur in de middag afgebeld (dinsdag, waarop ik ingeroosterd sta) om een shift van 4 uur te verschuiven naar het einde van de week, want er is geen werk. Het rooster is altijd op de woensdag voorafgaande aan de te werken week bekend, dus hier stem ik mijn (andere) afspraken op af. Aan het einde van de week zie ik geen mogelijkheid meer om te werken. De oplossing vanuit de callcenter is dat ik verplicht ben verlofuren op te nemen als ik niet kom.

Mijn vraag
Kan ik toch aanspraak maken op de 4 uren, ondanks ik ze niet kan maken. Immers het callcenter heeft op het moment dat ik ingeroosterd sta geen werk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

De werkgever kan je afbellen en zal je dan wel moeten doorbetalen. De werkgever is namelijk verplicht te betalen zonder dat de werknemer arbeid heeft verricht indien de reden hiervoor ligt in de risicosfeer van de werkgever (art. 7:628 BW). Hiervan lijkt me in casu sprake. Hij kan niet zomaar van je eisen dat je later in de week komt werken. Ik weet niet wat de afspraken zijn over op welke dagen je moet werken. Is dit bepaald in je arbeidsovereenkomst? Art. 4:1 Arbeidstijdenwet (ATW) bepaalt in elk geval dat de werkgever bij het bepalen van het arbeidstijdenpatroon zoveel mogelijk rekening dient te houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer.