Hoe verstandig is het om overal ja op te zeggen?

Ik ben afgelopen maandag begonnen bij mijn nieuwe baas..
En ik werk ver onder mijn niveau..dat gaat goed komen hoop ik, maar vandaag 'moest'ik ook doorwerken in mijn pauze..Ik heb dat gedaan, maar vraag me af of het wel verstandig is? Hij gaat zo vast en zeker misbruik van me maken denk ik!
Kan ik het maken om een gesprek met hem aan te gaan en dan zeggen dat ik nooit meer in mijn pauze werk en dat ik per direct serieus werk wil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wat voor soort bedrijf werk je? Een winkel? Een kantoorbaan? Dat maakt wel uit voor de beantwoording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt alsof je in een supermarkt bent gaan werken.....maak je borst maar nat dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kantoorbaan..

Het beste antwoord

Nog niet. Neem de tijd daarvoor.
Als je nu al gaat pruttelen maakt dat geen goede indruk, hoe onredelijk het verzoek ook kan zijn.
Bewijs eerst wat je kan en dat je bereid bent om hard te werken. Daarna ontstaat een natuurlijke situatie waarin je dat soort dingen kunt bespreken en afbakenen.
Om iemand te misbruiken zijn twee partijen nodig. Zet even je verstand op 'nul' en doe wat er gevraagd wordt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe ik ook dus..maar het voelt helemaal niet lekker;-(
Mijn werktijd zat erop vandaag, en ik ( sukkel ) vraag kan ik nog iets betekenen? zegt hij ( engnek ) ja als je nog even koffie haalt ben je een engel...
Vroeger.. kwamen ze mij koffie brengen;-)

Andere antwoorden (8)

Dat kan twee kanten opgaan.Of je baas krijgt respect voor je en jij krijgt je zin of jij bent te bijdehand en je wordt ingeruild voor een minder slim doch slaafser exemplaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja daar zeg je wat!!!
Dat ligt er maar aan wat de afspraken zijn die je hebt gemaakt tijdens je sollicitatie.

Was het toen duidelijk dat je werk zou krijgen onder je niveau? Zo niet, dan zou ik meteen ingrijpen en gewoon je werk opeisen waar je voor bent aangenomen. Straks moet je ook nog de plee schoonmaken. Niet dat ik me te min voel voor een plee schoon te maken, maar als ik ben aangenomen als directeur ga ik niet schoonmaken.

V.w.b. die pauze; ik zou niet stellen dat je nooit meer gaat werken in de pauze maar zou er wel wat van zeggen namelijk dat iedereen recht heeft op een pauze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, lijkt me niet verstandig om overal ja op te zeggen. Zeker omdat je onder je niveau werkt, want dan zien ze niet wat je allemaal kunt.
Ik zou inderdaad het gesprek aangaan over de pauze. Je hebt daar recht op en dat recht mag je dus opeisen.
Ik zou dit op een nette manier doen en het probleem van het werk onder je niveau op een ander tijdstip aankaarten.
Probeer ondertussen de structuur van het werk en het bedrijf te zien en kom in dat tweede gesprek met hoe je een en ander ziet en waar je inzetbaar zou zijn.

Dit is een algemeen advies. Ik weet natuurlijk niet om wat voor werk, wat voor bedrijf het gaat en wat voor persoon je baas is. Ik denk dat jij zelf de situatie beter kan inschatten dan ik hier met het beetje info dat ik van je krijg.

Succes in ieder geval. Ik weet hoe het is om onder je niveau te werken. Heb dat 2 1/2 jaar gedaan, zonder vooruitzicht op beter. Heb daarna een half jaar nodig gehad om weer tot mezelf te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh god..dat ga ik echt geen 2,5 jaar volhouden...
Knap dat je dat wel kon!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op den duur had ik het helemaal niet meer door. Ik deed gewoon mijn werk en viel soms achter de pc in slaap (op het werk) terwijl ik toch genoeg sliep. Ik had een bore-out zoals dat heet, maar dat merkte ik pas nadat ik ontslagen was. Heb een half jaar nodig gehad om weer op een rijtje te krijgen wat ik wilde en vooral dat ik dat ook kon, want je zelfvertrouwen wordt wel onderuit gehaald. Vooral als collega's maar praten over hoe moeilijk het allemaal is wat zij en jij moeten doen. Ik had echt het idee dat ik een zeur was en te hoge eisen stelde. Ik heb er wel veel van geleerd. Dit overkomt me nooit meer. Dan zit ik nog liever thuis... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker gelijk heb je..Dat is zeker heel moeilijk voor je geweest..Bedankt voor je advies.. ik zal het nooit zo ver laten komen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ik nu het gevoel dat mijn beproeving niet voor niets is geweest. Ik denk dat ik in ieder geval 1 persoon ervoor heb kunnen waarschuwen... ;-)
Ha, die Sharona30;

Je zult waarschijnlijk een proeftijd hebben, dus enige voorzichtigheid is op zijn plaats. Maar als jij overtuigd bent van het feit dat je onder je niveau werkt zou je baas dat ook moeten weten. Als je dan op een subtiele manier zo nu en dan tegengas geeft ("prima, zodra ik mijn brood op heb") kan hij daar toch niet ongevoelig voor blijven. En zo ja, dan is het helaas al weer tijd naar iets anders (+beters) te gaan uitkijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct een werkoverleg plannen , even duidelijkheid scheppen wat precies je werktijden zijn inclusief je pauzes.
En aan geven dat je onder je niveau werkt dat je het prettiger vindt meer vernatwoordelijkheden naar je toe te trekken.En dat je graag een functieomschrijving wil. Dan is het maar duidelijk .Succes met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel onverstandig... Door ja te zeggen maak je alles onveilig in het leven...

Opkomen voor jezelf is al riskant, want dan loop je namelijk de kans om buiten de grenzen te belanden, maar als je nooit over de grens gaat, blijf je altijd in Nederland...

Wat je moet doen, kan ik je niet zeggen, maar volg je gevoel is een goed advies..

Jij moet het, dus jij doet het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet verstandig, doen wat je zelf wilt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je dit bespreken met je baas. Als dit meerdere keren voorkomt, dan wordt er misbruik van je gemaakt. Als het doorwerken in de pauze gecompenseerd wordt en je serieus werk gaat doen, dan is dat ook volgens de afspraak. Ben wel voorzichtig hoe je dit gaat vertellen, want je bent nog maar pas begonnen bij je nieuwe baas! Het kan ook eventueel ontslag in de hand werken.