Hoe maak ik mijn (cv) Curriculum vitae beter?

Kan ik er bijv op zetten dat je in bestuur van een plaatselijke politieke partij zit, of kan dit gevoelig liggen.

Wat de laatste trends?
Wat zijn beslist musts do's en dont do's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Je moet je CV aanpassen aan de situaite waar je hem nodig hebt.

Als je solliciteert naar een baan bij een groot bedrijf als manager van de bouwploeg, is een bijbaantje achter de kasse tijdens je studie niet zo relevant. Maar wel als je daar teamhoofd was. Wees kritisch en bekijk wat er relevant is voor datgene waar je je CV voor nodig hebt.

Lid zijn van scouting op leeftijd 12-16 is niet relevant als je op je 45 solliciteerd naar een tankstation baan, maar wellicht wel als je op je 29e solliciteerd naar begeleider op een jeugdkamp.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bestuur van plaatselijke poilitieke partij kan zeer relevant zijn. Nadeel is uiteraard dat als je PVV lid bent en je in een zeer linkse organisatie probeert binnen te komen, dat weleens tegen je kan werken. Maar meestal worden dat soort sociale bezigheden gewaardeerd. Teven toont het jouw interesse & vermogen om met mensen om te gaan & een brede interesse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet de politieke partij vernoemen, wel dat je bestuurservaring hebt..
Let op een correct arbeidsverleden..dat het klopt in chronologische volgorde..
Benadruk je competenties en persoonlijke kenmerken..
Vermeld al je vaardigheden, ook als er geen diploma of certificaat van is..
Zorg dat een goed leesbaar document wordt, geen 4 A4 velletjes vol bijv...
Op monsterboard vind je trouwens goed voorbeelden..

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lastig te beantwoorden vraag. Het heeft sterk te maken met het soort functie waarop je solliciteert.

Als je bij een gemeente wilt werken of in een bestuur van het 1 of ander, kan ervaring in het bestuur van een politieke partij positief uitpakken. Binnen het MKB is men vaak negatiever over mensen met een politieke achtergrond, binnen grotere organisaties vaak positiever.

Het belangrijkste is dus eigenlijk dat je goed weergeeft in je CV wat past bij de functie. Daarnaast moet je natuurlijk nooit liegen over zaken, dat komt altijd uit.
Je kan wel de focus van je CV, wat je wel/niet uitgebreid beschrijft laten afhangen van de functie waarop je solliciteert.

Kijk ook eens op de werk.nl daar staat een behoorlijk goed verhaal over het maken van een CV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één must en één don´t...

Je moet eerlijk zijn dat is de enige must en dan hoef ik je niet eens meer te vertellen wat die don´t is, want dat snap je toch wel meteen...

Wees jezelf in een sollicitatie, dan kun je daarmee doorgaan als ze je dan toch willen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daarmee redt je het helaas niet in deze maatschappij.
Je moet op een slimme manier bereiken dat je betere indruk maakt dan de anderen. Eerlijk zijn is mooi, maar naïef.
Er staan heel veel tips op het internet. Even zoeken. Hier een voorbeeld: http://www.vkbanen.nl/carriere/699692/Solliciteren-hoe-stel-je-slim-je-cv-op.html

Verder mijn persoonlijke tips:

Denk bij het schrijven constant aan diegene die het gaat lezen. Wat zou hij/zij willen weten? Hoe kan hij in een paar minuten met jou CV in handen zien dat jij geschikt bent voor de functie?

Zet alleen de zaken erop die belangrijk zijn voor de functie waarnaar je solliciteert. Als je solliciteert als verkoper dan is het niet relevant dat je kunt programmeren in C++ bijvoorbeeld.

Licht zaken toe. Zet dus niet alleen "bestuurslid van politieke partij", maar omschrijf daarbij kort wat die functie inhield. Moest je bijvoorbeeld koffie zetten voor de andere leden, of was je verantwoordelijk voor het gehele politieke programma van de partij en de uitvoering ervan. Ook hier geldt weer: Alleen indien het relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert.

Zorg voor een goede, logische indeling. Zorg dat het fijn leesbaar is.

Laat iemand anders het lezen en controleren op fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je pas van school komt zou ik wat voorzichtiger zijn. Maar als je net als ik meer dan 25 jaar geleden de schoolbanken hebt verlaten kun je wat creatiever zijn qua behaalde diploma's.