Moet je altijd bereikbaar zijn voor je baas vrij ziek en of vakantie ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het ultieme recept om burn-out te geraken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vakantie is vakantie. Punt. Mijn zwager kijkt op vakantie altijd zijn werk mail na. Ongemerkt is hij zo toch aan het werk. Terwijl hij vakantie heeft!!! Heel sociaal ook. Wij vinden van niet.

Het beste antwoord

Als je vakantie hebt of je bent vrij moet je niet bereikbaar zijn voor je baas. Hij kan niets doen als je de telefoon niet opneemt, of je zegt dat je hem niet kan helpen, tenzij er in jouw contract een speciale clausule opgenomen is i.v.m. bereikbaarheid. Je hebt het recht om in je vrije tijd bv. aan de andere kant van de wereld te zitten! Tijdens ziekte kan hij hooguit een controle-arts sturen. Anderzijds is er zoiets als een onderlinge goede verstandshouding. Toen ik enkele jaren geleden net geopereerd was van een liesbreuk belde hij mij op omdat er een probleem was en hij raad nodig had. Ik kon niet naar het bedrijf gaan, maar heb wel via pc de nodige informatie doorgespeeld (instructies, schetsen van het werkstuk e.d.), om hen uit de shit te helpen. Daar tegenover staat ook dat ik op het laatste moment een snipperdag kan vragen, voor wat hoort wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er maar net aan welke afspraken je daarover hebt met je baas.

Als je echt ziek bent moest je baas zich schamen als hij van je eist dat je bereikbaar bent. Hoewel ik me goed voor kan stellen dat iemand met een gebroken teen (die misschien niet naar het werk kan komen) thuis ook wel wat kan doen.

Als er niks over is afgesproken en als jij het niet wil, hoef je niet bereikbaar te zijn tijdens je vrije dagen en in je vakantie.

Als jij tijdens je vakantie toch bereikbaar moet zijn, zou zich dat in principe moeten vertalen in jouw salaris, want dan draag je wel een flinke verantwoordelijkheid, als kennelijk het werk niet door kan gaan als jij er een tijdje niet bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ziek bent: ja. ("Altïjd" in de zin van de tijden waarop je normaal gewerkt zou hebben. De werkgever heeft er recht op vast te kunnen stellen of je meewerkt aan je 'reïntegratieproces'. Daar kunnen bijv. controles bij horen.

Als je vakantie hebt: in principe nee. Maar als je deel uitmaakt van het "hogere management" van een bedrijf dan mag de werkgever ervan uitgaan dat je wat 'soepeler' hiermee omgaat. Stel dat het bedrijf afbrandt, dan zal het als ongepast worden ervaren dat de bedrijfsleider tegen de directeur-eigenaar zegt: "Jammer, maar ik heb nu vakantie".
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wat anders. Als ik op vakantie ben wil ik ook weten of mijn huis afgebrand is. Maar vragen beantwoorden die kunnen wachten. Nee.meestal is er toch wel vervanging geregeld? Dan kan die dat oplossen. Daar is vakantie voor: rust en eigen tijd.