Heb ik recht op een vast contract?

In september 2020 ben ik gaan werken via een uitzendbureau bij het bedrijf waar ik nu werkzaam ben. Ik begon met een fase A contract. Begin dit jaar had ik 56 weken gewerkt via het uitzendbureau en heb ik een fase B contract gekregen. Per 1 november wordt mijn contract overgenomen door mijn werkgever en kom ik direct in dienst voor de duur van 12 maanden. Nu vroeg ik mij af of ik na deze 12 maanden automatisch recht heb op een vast contract? Ik las dat je na drie contracten vast moest krijgen. Als ik fase A en B meetel kom ik met dit contract op drie uit. In september 2023 werk ik ook drie jaar bij dit bedrijf, waarvan een deel via uitzend. Klopt het ook dat je na drie jaar automatisch een vast contract krijgt?

Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De werkgever kan er ook voor kiezen om het contract helemaal niet te verlengen! Genoeg bedrijven die na drie contracten zeggen dat je kunt gaan (in ieder geval toen er genoeg arbeidskrachten waren). Na een half jaar mag je dan weer terugkomen, om dan weer drie jaar te werken. Of die praktijken nog steeds zijn toegestaan, weet ik niet. Werd tot voor kort wel zo gedaan.

Antwoorden (2)

Nee, helaas voor jou, maar de tijd dat je in dienst was van het uitzendbureau telt niet mee voor het verkrijgen van een vast contract. Ook niet al heb je die tijd wel voor hetzelfde bedrijf gewerkt. Je begint dus te tellen vanaf 1 november, als je in directe loondienst van het bedrijf komt.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Als de werkgever een uitzendkracht in dienst neemt, tellen de contracten die de uitzendkracht heeft gehad in de tijd dat hij bij de werkgever aan het werk was ook mee in de ketenbepaling. Stel dat een uitzendkracht twee contracten voor bepaalde tijd via het uitzendbureau heeft gehad terwijl hij bij de werkgever aan het werk was. Vervolgens neemt de werkgever hem in dienst en biedt de werkgever hem voor hetzelfde werk weer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan. De volgende arbeidsovereenkomst moet op basis van het opvolgend werkgeverschap dan meteen een vast contract zijn.
https://www.rendement.nl/uitzendkrachten-gedetacheerden/nieuws/extra-regels-voor-overname-uitzendkracht.html
Hoi, hoe ik het lees heb je vanaf september 2023 recht op een vast dienstverband volgens de 3 jaar regeling.
De twee contracten via het agency tellen wel mee voor doorlopende werkgeverschap. En dit is dan dus je 3e tijdelijke contract. Als die eerder afloopt dan september 2023 dan heb je eerder recht op een vast contract.

Let op: indien je 1 of meerdere ziekteperiodes hebt gehad tijdens je uitzendperiodes, dan heeft dit invloed.
In de meeste uitzendcontracten is een uitzendbeding opgenomen. Dat betekent dat je dienstverband eindigt, zodra je je ziek meldt bij het uitzendbureau. Als je daarna weer gaat werken (op uitzendbasis fase a) dan kom je vanaf dat moment in je 2e contract.
https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-einde-contract-opvolgende-werkgevers-meetellen-dienstjaren/

Let op: het doorlopende werkgeverschap telt alleen als je steeds in dezelfde functie hebt gewerkt bij het bedrijf dat jou eerst inleende en nu in dienst neemt.
Toegevoegd op 01 oktober 2022 15:07: tekst
een jaar geleden