Hoeveel tijd ben je kwijt als je helivlieger wordt?

Hi,
Ik wil later heel graag helivlieger bij de marine worden, maar ik had er nog een paar vraagjes over. Hoe lang duurt zo'n opleiding precies? Is het heel zwaar(als vrouw)? En als je dan helivlieger bent, heb je dan nog wel vrijetijd over of ben je alleen maar aan het werk? En als laatste, vaar je soms ook mee op een schip als helivlieger? Zo ja, hoelang dan ongeveer?

De meeste informatie heb ik al bij de site van de marine vandaan, maar deze vragen waren me nog even onduidelijk. En natuurlijk ga ik nog wel even langs de opendagen !

Misschien heeft/had iemand hier ervaring mee en/of is zelf helivlieger(geweest).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze speelt dat ze een actrice is die een rol als helivlieger moet vertolken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
You get it ;)

Antwoorden (2)

Iedere toekomstige Luchtmachter begint met een militaire opleiding. Voor soldaten, korporaals en onderofficieren duurt de opleiding 15 weken en wordt deze gevolgd op de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) op Vliegbasis Woensdrecht. Je verblijft en slaapt op de basis waarbij je rekening moet houden dat er geen eenpersoonskamers zijn. Je leert alles over overlevingstechnieken, wapens en alle andere geheimen van het militaire vak. Vanaf de eerste dag doe je veel aan sport, want van een militair mag op z'n minst een goede conditie verwacht worden. Na de militaire opleiding krijg je een vakgerichte opleiding. Onderofficieren volgen daarnaast de Basis Onderofficiersopleiding Klu (BOOK) waar de nadruk ligt op leidinggevende vaardigheden.

Toekomstig officieren krijgen hun militaire opleiding op de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Naast het leren van militaire vaardigheden bevat de basisopleiding voor officieren ook leiderschapstraining en een aantal militair bedrijfskundige modules. Na deze opleiding volg je een vakgerichte opleiding.

Groei en studie
Militaire opleiding
Als je bij de Luchtmacht gaat werken, word je militair. Dit houdt in dat je eerst een militaire opleiding moet volgen aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda.
Als vlieger volg je daarna nog 6 maanden de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) in Woensdrecht. De vervolgopleiding volg je in Amerika. Afhankelijk van welk type je gaat vliegen duurt deze 2 tot 2,5 jaar.

Zelf heb ik ook hieraan gedacht, maar uiteindelijk ben ik nu eerst een hbo studie aan het volgen (Aviation aan de hva)

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: qua vliegen ligt de moeilijkheidsgraad eraan hoeveel aanleg je hebt, militaire opleiding kan zwaar zijn (zeker voor vrouwen, die minder spiermassa hebben). Goed trainen en leef je droom.

Veel succes!

~Puchacz

Toegevoegd na 4 minuten:
PPS: Als je helikoptervlieger wil worden kun je het beste bij de luchtmacht proberen denk ik (zie hierboven). De marine heeft bij mijn weten veel minder plekken. Als marinier zul je sowieso wel je militaire opleiding moeten doen.

Over je vraag over het meegaan op het schip durf ik niks te zeggen, maar volgens mij heeft de Nederlandse marine dat niet.

Hoop je met dit antwoord geholpen te hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je begint altijd met de Algemene Officiersopleiding aan het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder gedurende 6 maanden.

Daarna begin je met een 22 weken durende theoretische opleiding, Militairy Pilot Licence (MPL), op luchtmachtbasis Woensdrecht. Hierna ga je verder met de Elementaire Vliegopleiding (EMVO) en aansluitend de Voortgezette Vliegopleiding (VVO). Samen duren deze ongeveer 26 weken en maak je ongeveer 80 vlieguren op de eenmotorige Pilatus PC-7.

Voor de functie van helikoptervlieger vervolg je de opleiding op de eenmotorige ‘Jetranger’ en de tweemotorige ‘Blackhawk’ op Fort Rucker in Alabama, VS (in totaal 37 weken). Na afsluiting van deze helikoptervliegopleiding krijg je je militair vliegbrevet en daarmee je felbegeerde ‘wing’.

Dan volgt de 37 weken durende typegerichte opleiding tot NH90-vlieger op Maritiem Vliegkamp de Kooy in Den Helder. Hier leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om als maritiem vlieger aan de slag te gaan.

Heb jij deze zware opleiding volledig en met succes doorlopen? Dan begin je als 2e vlieger SAR en sta je aan het begin van een afwisselende en uitdagende carrière.
Of het heel zwaar als vrouw is weet ik niet, je komt niet zomaar door de selectie maar als je er door bent gekomen kun je het aan.
Een werkgever is verplicht om jou vrije tijd te geven, zonder vrije tijd ben je nooit op je best dus natuurlijk heb je uren vrij maar het is geen van 9 tot 5 job wat je goed kan combineren met een gezin. Het kan natuurlijk best maar het vergt wat organisatievermogen.
Al je vragen kun je beantwoord krijgen: Hoe ziet de werkdag van een vlieger eruit? En hoe word je vlieger? Schrijf je in voor de Infodag Vlieger zodat al jouw vragen beantwoord worden. Je neemt onder andere een kijkje in de verkeerstoren, ervaart hoe de simulator werkt en je bent getuige van een demo met een helikopter.