Mijn vriendin werkt in de thuiszorg met een min/max contract. Zie verdere uitleg. Zwangerschap?

Nu werkt ze gemiddeld meer dan het max. Door zwangerschap gerelateerde klachten moet ze minder gaan werken op advies van de arbo arts. Alleen betaald haar werkgever nu het minimum aantal uren uit. Klopt dit wel? Heeft zij dan geen recht op minstens uitbetaalt te worden voor het max. Aantal uren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In principe niet, af te leiden uit deze tekst....

"Je hebt een arbeidscontract waarin staat hoeveel uren je minimaal betaald krijgt. Deze uren moet je natuurlijk ook komen werken. Het kan ook zijn (maar dat hoeft niet) dat er een maximaal aantal uren is afgesproken. In dat geval moet je in ieder geval komen werken totdat deze uren 'op' zijn. Je krijgt hoe dan ook het minimum aantal uren betaald, of je zoveel hebt gewerkt of niet. De werkgever mag je niet verplichten die niet gewerkte uren later in te halen. De uren die je meer werkt, krijg je natuurlijk ook gewoon betaald. Als er geen vaste werktijden zijn afgesproken moet de werkgever per oproep minimaal drie uur betalen."
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/flexwerk

of deze (uit andere bron):
"Als u voor minimaal een bepaald aantal uren en maximaal een hoger aantal uren in dienst bent, krijgt u tijdens ziekte in ieder geval over het minimaal aantal overeengekomen uren uw loon doorbetaald. Dit is minimaal 70% van uw loon. Mocht uw contract eindigen, kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een Ziektwetuitkering. "

Maar.... zie ook deze:

"In sommige gevallen heeft u recht op doorbetaling van een hoger aantal uren in plaats van alleen het minimaal met u overeengekomen aantal uren. Dit kan het geval zijn als u de afgelopen drie maanden structureel meer uren werkzaam bent geweest voor de werkgever. De wet geeft een vermoeden aan dat er dan sprake is van een contract voor een hoger aantal uren. Als u vervolgens ziek wordt, heeft u mogelijk recht op doorbetaling van een hoger salaris. "
Bron:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/ziekte-en-werk/doorbetaling-bij-ziekte/oproepkracht/min-maxcontract/Pages/default.aspx

Kortom, in principe moet alleen het minimum aantal uren worden doorbetaald maar als de laatste drie maanden structureel meer uren gewerkt zijn dan dit minimum aantal uren kan dat anders zijn.
Computoon