6 uren contract, meer geven ze niet, werk wel 32 u p week, mag dit zo maar?

Mijn zusje werkt sinds kort vast bij de hema, eerder alleen de koop- en zaterdagen en nu ook door de weeks. Ze geven de werknemers daar enkel een 6 uren contract, en de rest werkt ze er dus bij. Maar stel ze word een keertje ziek, dan krijgt ze dus enkel die 6 uur uitbetaald.

Mag dit wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze ziek wordt heeft ze recht op 70% (dat is altijd, ongeacht het contract) van het gemiddelde wat ze de laatste 3 maanden heeft gewerkt. Dus niet wat er op het contract staat, hetzelfde telt voor als ze in de ww zou komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Nelly, Unholiness weet je wel zeker dat als ze ziek wordt ze dan maar 6 uur krijgt uitbetaald? Ik werk bij de post en toen ik twee jaar geleden een poos uit de running was werd het heel ingewikkeld hoe het berekend moest worden (door andere oorzaken) maar vanaf het begin was duidelijk dat ik niet op basis van mijn contracturen zou worden uitbetaald maar op basis van de uren die ik de maanden ervoor had gewerkt.

Het beste antwoord

Volgens werk.nl ontstaat er op een gegeven moment een vast contract. Ik zou dit eens bij een jurist laten uitzoeken.

Citaat:
Wanneer verandert een oproepcontract in een vast dienstverband?

Een oproepovereenkomst kan overgaan in een vast dienstverband als er een vast arbeidspatroon ontstaat. Wanneer de werknemer drie maanden lang in elke week, of minimaal twintig uur per maand werkt, ontstaat er een zogeheten 'rechtsvermoeden' van een arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat de werknemer een vast dienstverband bij de werkgever kan afdwingen. Een werkgever kan dit weerspreken. De werkgever moet aantonen dat het rechtsvermoeden niet juist is door te bewijzen dat het gaat om tijdelijk meerwerk. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van schriftelijke afspraken of een dienstrooster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, Dus als ze nog maar sinds kort extra werkt. Kan de Hema nog zeggen: nou: dit is maar tijdelijk.
Na een aantal maanden kan je zeggen: helemaal niet tijdelijk...

Andere antwoorden (2)

Het mag wel, maar is niet netjes. Winkels doen dit om een paar redenen, mochten ze haar niet nodig hebben kunnen ze de uren gemakkelijk terugschroeven.
Mocht ze ziek zijn krijgt ze dus alleen vergoeding voor de 6 uur zoals in haar contract.
En het is voor de Hema, belastingtechnisch goedkoper.

Het klinkt niet fair, dat is het ook zeker niet. Dit is allemaal om geld te besparen vanuit een winkelorganisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderstaande informatie vond ik bij de Abvakabo. Misschien helpt dit jouw zusje:

Ik werk al geruime tijd meer uren dan er in mijn contract staat. Heb ik voortaan recht op deze uren?

Wanneer je graag structureel het aantal extra uren zou willen werken, kun je onderzoeken of je de uren kunt claimen. De wet gaat er namelijk vanuit dat je contracturen overeenkomen met wat je de afgelopen drie maanden daadwerkelijk hebt gewerkt (dit staat in artikel 7:610 BW). Wanneer je dus al drie maanden of langer meer uren werkt, kun je claimen dat deze extra uren onderdeel zijn geworden van je arbeidsovereenkomst. We raden je aan dit schriftelijk te doen. Je werkgever kan je claim alleen weerleggen als hij kan aantonen dat het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een groot project of seizoenswerk).

Let op: het is mogelijk dat er voor jou andere afspraken gelden over extra werken (vastgelegd in bijvoorbeeld de cao of in een bedrijfsreglement).
Bronnen: