Heb je over 5-10 jaar veel kans op een baan in de economische sector met een universitaire diploma?

Ik zit nu in VWO 6 en ik ga economie en bedrijfskunde studeren. Nou deed ik een beetje onderzoek en zag ik op het internet dat je later vooral een baan kan vinden in de sector zorg, techniek en ict. Ik vroeg me dus af of ik later wel veel kans heb op een baan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat kon voorspellen kon je nu al schatrijk worden!
Ik denk dat er niemand is die jou vraag kan beantwoorden omdat op dit moment een jaar vooruit kijken al moeilijk is.
Kijk om je heen, lees en de krant en je ziet dat de beste economen géén idee hebben hoe we uit deze crisis moeten komen en allemaal hebben ze een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vier jaar geleden zag er niemand een crisis aankomen dus zo'n vraag stellen kan maar beantwoorden is onmogelijk. Op dit moment zit de meeste banenkans in technische en economische richtingen op MBO en HBO niveau. Universitair is stukken minder.

Antwoorden (1)

Daar valt eigenlijk geen peil op te trekken zonder goed functionerende glazen bol.

Ter toelichting:
Als veel mensen 'nu' lezen dat er veel banen komen in de economische sector en daar hun studiekeuze op afstemmen, bestaat de kans dat het aanbod van personeel tezijnertijd groter is dan de vraag. En dan had je, achteraf gezien, beter een andere keuze kunnen maken.

Mijn glazen bol (die geen garanties geeft) vermoedt dat er steeds meer banen bijkomen in de ouderenzorg: mensen worden steeds ouder en omdat zorgfuncties slecht betalen worden nu al verzorgenden uit andere landen 'ingevlogen'. Maar stel dat de salarissen in de zorg om die reden flink worden opgetrokken, dan bestaat de kans dat Nederlandse scholieren/studenten om die reden voor deze sector gaan kiezen en kan het aanbod weer te groot worden. (Mijns inziens moet geld nooit een motief zijn om in de zorgsector, of andere 'mensensector', te gaan werken.)

Verder worden er voor bepaalde vakken banen verwacht als leerkracht in het voortgezet onderwijs.
Computoon