wanneer worden aangiftes verwijderd? ( onder 12 jaar )

Toegevoegd na 13 minuten:
Als er tegen een persoon onder de 12 jaar aangifte is gedaan ( 7/8 jaar ) wanneer word dit dan verwijderd? En kan de politie dit dan nog opzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lees beschrijving

Antwoorden (3)

Dit wordt in België verwijderd vanaf haar meerderjarigheid. Dan krijg je een zogenaamd 'Blanco strafblad'.

De gegevens zullen echter gedurende heel haar leven opvraagbaar zijn door de bevoegde instanties (rechtbanken, ordediensten zoals politie, ...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen onder de twaalf zijn niet strafrechtelijk vervolgbaar, aangiftes worden dan ook direct door gestuurd naar de Raad voor Kinderbescherming, bij het meerderjarig worden van een kind zal daar ook het dossier vernietigd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet u dit zeker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja
Hoi Studentje57,

Ik ga er van uit dat deze vraag voorkomt uit je andere vraag over je neefje. Omdat hij toen nog zo jong was kon hij niet vervolgd worden, en dat heeft een reden. Kinderen van die leeftijd hebben vaak nog niet het besef van wat echt goed en fout is. Er word dus ook geen strafblad opgesteld. Daarvoor is Bureau Halt voor in het leven geroepen.

Een strafblad draag je je leven lang met je mee, en dat wilden ze bij jongeren voorkomen.

In het geval van je neefje die later bij de politie wil, zou ik me geen zorgen maken. Ik vraag me af of hij zelf nog precies weet wat er toen gebeurd is.

Als je solliciteert bij de politie (bron 3) word er een antecedenten onderzoek naar je gedaan. Dit is dus kijken of je een strafblad hebt. Maar dat is bij jouw neefje niet het geval.

Ik DENK dat ze een aangifte nog kunnen opvragen.
Maar ik verwacht niet dat dit een probleem word. Misschien dat ze er naar vragen als hij gaat solliciteren, en als hij slim is zegt hij dan "ik weet er bijna niks meer van" (wat vermoedelijk ook zo is, ik weet ook niet meer wat ik allemaal deed toen ik 7 was. Ik schijn ooit een keer in de speeltuin gepoept te hebben, en ik weet daar niks meer van.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dank u, dan is dit onderwerp afgesloten bedankt!