kunnen medewerkers van een installatiebedrijf makkelijk overstappen naar een ander bedrijf? en welke regels gelden op dit punt? Graag reactie dinand

Ik loop vast als het gaat over overstappen van mensen naar een ander bedrijf, hoe gaat dit in werking?, en welke regels gelden hier voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij loopt vast als andere mensen overstappen?

Antwoorden (4)

Ja ze kunnen gewoon solliciteren bij een ander bedrijf als daar een vacature is natuurlijk.
11 jaar geleden
Nee, niet altijd, vaak wordt er in het contract gezet, dat werknemer niet binnen een bepaalde tijd, bij hetzelfde soort bedrijf, binnen een bepaalde straal mogen werken.
Het ligt er dus aan wat er in je contract staat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gaat hier om concurrentiebeding, lees er hier meer over:
www.kvk.nl/ondernemen/personeel/personeel.../concurrentiebeding/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals iemand anders al zei is het natuurlijk mogelijk om bij een ander bedrijf te solliciteren.

Je moet echter wel rekening houden met de opzegtermijn van de huidige arbeidsovereenkomst. Meestal is dit een maand. als de medewerker langer in dienst is dan (ik geloof 5 jaar) wordt het tenminste 2 maanden dacht ik. Het gaat hier dan om volle maanden, dus je neem middels een brief ontslag tegen het einde van de maand (bijv eind oktober), dan zal 30 november de laatste werkdag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe gaat het eenvoudig:

Je vindt een nieuwe baan en je zegt je oude daarna op met een opzegtermijn van een maand (behalve als er contractueel een langere termjin geldt). Na verloop van die opzegtermijn begin je bij de nieuw werkgever.

Een probleem kan echter ontstaan, als je in je huidige arbeidsovereenkomst een concurrentiebeding hebt staan waarvoor je getekend hebt. Daarin kan dan staan dat je gedurende X maanden of binnen een afstand van X km geen werkzaamheden mag gaan verrichten voor een soortgelijk bedrijf. Doe je dat toch, dan kan je ex-werkgever een rechtszaak tegen je beginnen. Een rechter kan de geldigheid van het beding beperken maar goed, dan heeft dit al het nodige 'rechtsgedoe' met zich meegebracht.

Een ander probleem wat voor kan komen is het volgende. Stel dat zich in jouw woonplaats of direct daaraan grenzende woonplaatsen een aantal installatiebedrijven bevinden en dat de 'bazen' daarvan onderling hebben afgesproken dat ze niemand aannemen die van een van de andere bedrijven afkomstig is. Zolang elke baas zich houdt aan dit "gentlemen's agreement" zul je moeilijk in je eigen regio aan het werk komen. De reden van die afspraak kan zijn, dat ze zo de lonen laag kunnen houden waardoor het 'geen nut' heeft om bij een van die werkgevers te gaan solliciteren. Of dit een eerlijke gang van zaken is, is een grote vraag.
Computoon