Kan dit betreft een WWb uitkering?

"IK woon tijdelijk bij me vriendin en haar ouders in. Me vriendin heeft een WWb uitkering en ik ben ook bezig met die aanvraag. KAn dit eigelijk wel?"

Toegevoegd na 2 uur:
het is een goede vriendin van mij,. Ben zelf oko een meisje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je maakt nu dus deel uit van dat gezin.

Sinds 1 januari 2012 kon een gezin maar één uitkering krijgen waarbij de inkomsten van iedereen in het gezin, zoals kinderen en ouders, meetelden voor de uitkering. Deze regel is vervallen waardoor u mogelijk toch recht heeft op een bijstandsuitkering. U kunt de uitkering aanvragen en als u aan de voorwaarden voldoet, krijgt u de uitkering met terugwerkende kracht. Dat betekent dat u de uitkering ook ontvangt over maanden waarop u nu alsnog recht heeft. Maximaal krijgt u over de maanden vanaf 1 januari 2012 alsnog een uitkering.

Maar er zijn natuurlijk nog een hoop voorwaarden:
http://www.weethoehetzit.nl/situatie/1/ik-heb-een-uitkering/vraag/571/veranderingen-in-bijstand-voor-gezinnen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een beetje afhankelijk in hoeverre de gemeente je gaat behandelen als gehuwden. En dat kan inderdaad als je samen met haar een gezamenlijk huishouding voert. In dat geval krijgt u een bijstandsuitkering voor gehuwden.

Sommige gemeente hebben mogelijkheid voor samenwonen op proef. Dat betekent dat u een periode mag samenwonen met behoud van uw uitkering. Voor meer informatie over deze mogelijkheid kunt u uw gemeente raadplegen.

Hieronder een kopie van een gedeelte van de bron:

Woont u samen met iemand, dan kan de gemeente u samen als gehuwd beschouwen. Als u als gehuwd beschouwd wordt, ontvangt u samen één bijstandsuitkering voor gehuwden. U kunt als gehuwd aangemerkt worden in de volgende situaties:

1 U bent gehuwd met iemand en u woont niet duurzaam gescheiden van uw echtgenoot.
2 U heeft een geregistreerd partnerschap en u woont niet duurzaam gescheiden van uw partner.
3 U bent ongehuwd en heeft een gezamenlijke huishouding met iemand. Die persoon is geen bloedverwant in de eerste graad of een bloedverwant in de tweede graad voor wie u zorgt of die voor u zorgt. Een bloedverwant in de eerste graad is uw ouder of kind. Een bloedverwant in de tweede graad is uw grootouder, kleinkind, broer of zus.

Gevolgen samenwonen

Als u samenwoont, kan de gemeente u als gehuwd beschouwen. Dat houdt in dat beide partners moeten voldoen aan de voorwaarden voor het recht op bijstand. Er kan sprake zijn van de volgende situaties:

1. Beide partners hebben recht op bijstand. U en degenen met wie u samenwoont hebben recht op een bijstandsuitkering voor gehuwden als u samen aan de voorwaarden voor een bijstandsuitkering voldoet. Zie verder “Hoogte en betaling”.

Toegevoegd na 5 uur:
Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins.

De twee personen hoeven geen "stel" te zijn / een "relatie" te hebben (verliefdheid of seksuele handelingen spelen geen rol), ze kunnen ook "gewoon vrienden" (m/v) zijn, of twee broers, twee zussen, broer en zus, ouder en kind, grootouder en kleinkind, of hulpbehoevende en verzorger. Uit het dagelijks gedrag blijkt of mensen een gezamenlijke huishouding voeren. Daarbij gaat het niet alleen om "samen betalen" maar ook het gebruik maken van elkaars eigendommen (zoals een auto) etc.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezamenlijke_huishouding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zeker een gezamenlijke huishouding voeren met iemand anders die niet je partner is. Het gaat daarbij nl om de vraag of je samen leeft in de zin van delen van eten huur huiskamer wc energie water etc. Tenzij dat grotendeels gescheiden is kan eventueel een gezamenlijk huishouding zijn.
Maar zekerheid kan de klantmanager van de gemeente je alleen geven. Leg het hem dus voor.