Hoe start je een succesvolle onderneming?

Als jongere lijkt het me geweldig om een project op de zetten voor andere jongeren, met als thema: carrière. Zelf doe ik het goed op school en doe ik aan extra activiteiten (debattrainingen, leren netwerken), het lijkt me leuk om alles wat ik heb geleerd te delen.

Ik dacht eraan een tijdschrift op te zetten oid... Maar ik heb geen idee hoe te beginnen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga netwerken, misschien is er een jongerenblad of krant waar je je eigen pagina kunt krijgen. Je weet nooit wanneer iets succesvol wordt, misschien moet je eerst een minder succesvolle starten om te leren. Je kunt ook denken aan een weblog

Maak eerst je school af. Ga dan werken en leer verder in de praktijk wat en hoe iets moet. Start daarna als je voldoende ervaring hebt en ook werk ervaring je blad.

Woldring startte toen hij 13 jaar was de website Bellen.com voor een schoolopdracht. Begin eens met het Starterspakket van de Kamer van Koophandel: Veel goede ideeën beginnen op een bierviltje. Heb je een goed bedrijfsidee? Met een ondernemingsplan (businessplan) maakt je je idee concreet. http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/een-ondernemingsplan-maken/ Je zult zien dat het toch eerst draait om: Wat wil ik precies, wat kan ik? Is er een markt voor? Of die markt er voor is, kun je vrij makkelijk onderzoeken op je eigen school, bij leeftijdsgenoten. Maak bijv. een proeftijdschrift, met eigen printer of een copy-boer in de buurt die een aantal exemplaren drukt. Zorg dat het er mooi verzorgd uit ziet en afgestemd op de doelgroep. Na verspreiding (de eerste gratis) kom jij er wel achter of dat een succes kan worden.

Je kunt natuurlijk een fysiek tijdschrift oprichten, maar waarom niet een website met je eigen blog/columns?! Dat is goedkoper, moderners (papier is zo ouderwets ;-)) en je bereik wordt veel groter. Begin als eerste met het opstellen van wat je doelen zijn met je project. Hoe wil je het vorm geven (website, tijdschrift, podcast enz)? En werk het steeds concreter uit, bijvoorbeeld een website, hoe moet het eruit zien, welke informatie zet ik erop, hoe houdt ik het interessant en actueel (nogmaals de blog, de podcast, nieuwsbrief enz.). Informeer bij klasgenoten wat zij van het idee vinden en probeer voetlicht te krijgen voor je idee via andere sites. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100