hoe word ik directeur van een basisschool?

dit omdat ik me (met een pabo diploma) verder wil ontwikkelen en door wil groeien in het onderwijsbranche..
- waar en hoelang duurt zo een opleiding/traject?
- en welke competenties heb ik ervoor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er bestaan post-hbo opleidingen voor schoolleiders, en een Master Integraal leiderschap voor schoolleiders en onderwijsmanagers:
http://www.zoekso.nl/cursus/472
http://www.meesterbank.nl/leraar/Masteropleiding+Integraal+Leiderschap/274/opleiding.aspx

Allereerst zul je een ruime ervaring moeten hebben voor de klas. Vervolgens zijn er dus deze vervolgopleidingen, en kun je natuurlijk proberen meer en meer bestuurlijke taken op te nemen. Stel dat je straks zo ver bent dat je enige jaren ervaring hebt als adjunct-directeur, dan heb je best kans dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek als je solliciteert op een vacature voor directeur.

De competenties liggen zowel op het onderwijskundig als het managements- en leidinggevende vlak. Je moet goede onderwijskunde kennis hebben. Je moet goed kunnen communiceren met ouders én kinderen. Bij lastige gesprekken door leraren zul jij immers moeten motiveren, coachen, adviseren, en eventueel zul je gesprekken (deels) over moeten nemen. Je bent in feite verantwoordelijk voor het onderwijs én het welzijn van elk kind op school, dus je moet dat goed overzien en ook oog hebben voor hoe zo'n leerlingvolgsysteem functioneert, en wanneer je naar welke instanties doorverwijst.

Daarnaast moet je bedrijfskundig inzicht hebben en leiding kunnen geven. Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de school. Dus ongetwijfeld zul je dan beleidsnota's moet opstellen en ervoor moet zorgen dat ze uitgevoerd worden, je moet begrotingen opstellen, je werk verantwoorden bij het college van bestuur of dagelijks bestuur, en bent verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het werven, selecteren en aannemen van nieuw personeel. Ook geef je leiding aan het personeel, dus evalueer je het werk van de docenten, voer je functioneringsgesprekken, en ben je verantwoordelijk voor nascholing. Bij een docent die moeiten ervaart bij zijn/haar werk, regel je passende begeleiding, bijvoorbeeld met een coachingstraject.

Het is dus echt een functie waarin je allerlei verschillende vaardigheden combineert, dus ik kan me voorstellen dat dat best boeiend kan zijn. Ervaring telt altijd zwaar, maar zeker voor leidinggevende functies lijkt me dit een absolute vereiste. Dus als jij op den duur voor de klas staat en je wilt méér, dan is denk ik de beste weg naar dat directeurschap dat jij wilt, om eerst zo snel mogelijk te proberen om adjunct te worden. Een betere manier om ervaring op te doen zonder dat je direct in het diepe hoeft, ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit het beetje info maak ik op dat je nog erg jong bent. Ik begrijp dat je een goed betaalde baan wil hebben, maar helaas gaat dat niet vanzelf. Ik adviseer jou om eerst een aantal jaren in het onderwijs te gaan werken. Als je langere tijd op een basisschool zit, dan komt er misschien wel een vacature vrij voor directeur en dan kan je solliciteren. De competenties die je daarvoor nodig hebt zijn divers. Je moet o.a. goed kunnen leiding geven, verantwoordelijkheid kunnen nemen en dragen, sociale vaardigheden hebben en vooral foutloos Nederlands kunnen schrijven. Succes met je loopbaan. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik mis een paar hoofdletters en soms staat er een spatie te veel of te weinig, maar voor de rest valt het met de fouten in het Nederlands best mee, vind ik. Ik zie het bij sommigen wel erger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Badumtusshhh