Hoe moet ik dit aanpakken?

Morgen heb ik een sollicitatiegesprek bij een internationaal bedrijf. Ik vind het moeilijk om een eerste, goede indruk achter te laten. Ik krijg erg vaak te horen van mensen dat ik onzeker over kom en dat dat helemaal nergens voor nodig is, maar toch is het zo. Ik vind het erg moeilijk om mijzelf helemaal te geven tijdens een eerste gesprek en mezelf in goed daglicht te zetten, te verkopen. Tijdens zulke situatie vind ik het erg moeilijk om de juiste woorden te vinden, waardoor ik soms lomp over kan komen. Verder ben ik niet echt een prater en stel ik nauwelijks vragen tijdens een sollicitatie. Kennen jullie dit? Zo ja hoe gaan jullie er mee om? Hebben jullie nog sollicitatietips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Probeer jezelf vertrouwd te maken met het bedrijf. D.w.z. Google naar het bedrijf voor informatie. Door dit te doen creëer je voor jezelf een vertrouwde omgeving, zodat je minder nerveus bent. Zorg ook dat je voorbereid bent, dus zet wat kernwoorden op papier en neem dit mee. Daar hoef je je A) sowieso niet voor te schamen, en B) je komt dan voorbereid over. Zeg dit er ook bij tijdens het gesprek: "Ik heb wat belangrijke zaken genoteerd als voorbereiding, vindt u het goed dat ik dit gebruik?"

En onthoud: een sollicitatie betekent ook dat het bedrijf bij JOU moet passen, dus voor hen is het ook spannend. Kijk je gesprekspartner in ieder geval aan in de ogen (door zenuwen ga je soms wegkijken) en gebruik mimiek (lichaamstaal), bijv. je handen, tijdens uitleggen. Dan kom je zekerder over.

Misschien heb je thuis iemand om het gesprek mee te oefenen?

In ieder geval veel succes en pak die baan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien heb je hier wat aan. Je kan je sollicitatie heel goed voorbereiden. Er zijn speciale gesprekstechnieken die je toe kan passen, vragen die je kunt voorbereiden enzv. Het kan geen kwaad, vragen op te schrijven en het komt ook niet stom over als je je briefje er even bijhaalt.
Het is ook altijd goed je geheel te verdiepen in het bedrijf, zodat je weet waar hun voor staan.

http://www.sollicitatieinfo.nl/Sollicitatiegesprek/

Toegevoegd na 53 seconden:
Ow.....en heeel veel succes!!!!! Overtuig jezelf ervan, dat je die baan gaat krijgen...dat scheelt al de helft ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vragen vooraf thuis op een papiertje schrijven (liefst uitprinten, dat staat netter) en voor je leggen zodat je weet wat je wilt vragen.
je toekomstige werkgever kan dan gelijk zien dat je gemotiveerd bent aangezien jij je hebt voorbereidt en niet alleen komt opdagen omdat dit verplicht is om een uitkering te ontvangen.

het stil zijn kan ook positief zijn, daarmee onderscheid jij je van de rest.
dit zijn ze bij grote bedrijven echt wel gewend, ze hebben daar al zoveel ervaring met personeel zoeken.

het is al heel wat dat uit de waarschijnlijk honderden briefen/emails bent uitgekozen om op gesprek te komen dan knappen ze echt niet af op dat iemand wat stiller is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat de eerste indruk voor 70% bepaald of je word aangenomen of niet. Probeer dus spontaan over te komen als je binnenkomt. Probeer gewoon vragen te stellen en met mensen een praatje aan te knopen. Als je dit moeilijk vind kun je het gewoon thuis oefenen. Ook al ''smalltalk'' je maar met een onbekende in de wachtrij bij de bakker, je zult zien dat je hier steeds handiger in word en dus ook spontaner/socialer en natuurlijk zekerder. Dit heeft positieve gevolgen voor je leven en dus ook tijdens situaties als sollicitatiegesprekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk gaat het om de functie en of je daar de geschikte persoon (capaciteiten) voor bent.
Als het een commerciele functie betreft, of misschien zelfs een verkoop functie, dan heb je een probleem.
Gaat het om een technische of administratieve functie dan sta je er beter voor.
Je hebt geen tijd meer om te oefenen. Zowiezo kom je dan gemaakt over.
Blijf dicht bij je zelf en wees je zelf, ook met je onzekerheden. Dan maak je de minste fouten. Antwoord op een rustige manier de gestelde vragen en breng je specialiteit naar voren. Als het bedrijf daar naar op zoek is zit je goed, want daar weet jij toevallig een heleboel van af. Laat dat merken, maar overdrijf niet.
Stel ook wat vragen over de inhoud van de functie en zie de eerste ronde door te komen. Vraag naar je afdeling en de mensen waarmee je moet werken. Allemaal voor de hand liggende vragen. Natuurlijk heb je je op de hoogte gesteld van het bedrij zelf en kun je daar een of twee vragen over stellen.
het gaat vast goed morgen!