Moet ik een andere functie zomaar accepteren?

Ik werk als techneut met een vast contract voor een bedrijf en heb jaren leuk en uitdagend werk gedaan. Nu is het bedrijf een andere koers gaan varen waardoor mijn baas wil dat 50% van mijn tijd simpel en saai werk ga doen (data inkloppen). Ik ben universitair opgeleid en zie dit werk dan ook totaal niet zitten, ook al krijg ik hetzelfde salaris. Het nieuwe werk komt niet overeen met de functieomschrijving in het arbeidscontract. Kan mijn baas mij verplichten dit werk te accepteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
capthavoc
9 jaar geleden
Wat wil je anders ? in deze tijd is veranderend werk weigeren eigenlijk geen optie
altijd doen, je kan beter vanuit een vaste baan op zoek naar iets beters. werk niet aanvaarden is eigenlijk gewoon geen optie.
Bovendien op die manier kan je wellicht toch weer betere doorstroming binnen het bedrijf zelf krijgen.
Zeker als je loon hetzelfde blijft heb je niets te klagen.
En als er geen optie is binnen het bedrijf dan ben je gewoon beter af vanuit een werkende positie op zoek naar een betere uitdaging dan vanuit de ww opzoek gaan. Ik denk dat je de baas zeker moet zeggen dat je meer in je mars hebt zolang je maar geen kritiek op beleid geeft, wees diplomatiek/zakelijke bewoordingen. Ik kan eigenlijk ook niet geloven dat een baas je potentieel wil verspillen
dus aanvaar het werk maar laat wel merken dat je wat beters zoekt binnen op buiten het bedrijf.
Het is aan hem/hen daar iets op te verzinnen. toch ?

Antwoorden (1)

Dit is een vrij vaag gebied binnen het Arbeidsrecht en het antwoord kan worden gevonden door zowel de wet als de jurisprudentie te raadplegen, maar kan op verscheidene manier geïnterpreteerd worden en om een echte uitspraak te doen is meer informatie met betrekking tot de zaak nodig. Het volgende is in zijn algemeenheid op de zaak van toepassing. Artikel 7:611 stelt dat de werkgever zich als een goed werkgever dient te gedragen en de werknemer als een goed werknemer. Dit goed werkgeverschap betekent in dit geval dat het voorstel voor een verandering in de taken redelijk moet zijn en daarom wordt redelijkerwijs van de werknemer verwacht dat als dat zo is, deze hiermee akkoord gaat. Die verandering kan rechtvaardig zijn indien de omstandigheden van het bedrijf zodanig zijn verandert dat een aanpassing in de functie op zijn plaats is. Zo deed de Hoge Raad in het Van der Lely/Taxi Hofman-arrest, NJ 1998, 767, de uitspraak dat de werknemer redelijke voorstellen van de werkgever door veranderde omstandigheden alleen mag afwijzen als aanvaarding daarvan redelijkerwijs niet van hem kan worden verlangd.