Ik heb afgerond: PABO, opleiding spec. ond. richting IB/RT en een opleiding schoolleider heb ik nu een eerste- of tweedegraads bevoegdheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen van beide.

Met een tweedegraads bevoegdheid mag je lesgeven aan het vmbo, het mbo en de onderbouw van havo en vwo, met een eerstegraadsbevoegdheid aan alles wat daarboven ligt.

Als je voor 2016 zou zijn afgestudeerd, dan heb je soms een (beperkte) lesbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs:

"
■Als je vóór 2006 je pabo-opleiding hebt afgerond, mag je wel begeleiding geven aan leerlingen met een indicatie in het leerwegondersteunend onderwijs en het praktijkonderwijs.
■Met een diploma van de voorloper van de pabo, de Pedagogische Academie (tot 1986), mag je Nederlands geven in het vmbo en het praktijkonderwijs. Op je getuigschrift moet dan wel de bevoegdheid ‘Nederlands 3e graads’ vermeld staan."
Computoon