Wanneer moet ik mijn arbeidsovereenkomst uiterlijk opzeggen?

Ik heb een contract voor bepaalde tijd. Deze loopt tot en met 30 januari 2013. Ik ben druk bezig met het zoeken naar een andere baan, gezien het feit waar ik nu werk het me niet meer bevalt. Omdat ik een traineeship doe, wil ik deze wel op de juiste manier afronden. Daarnaast zit ik aan een opleidingsovereenkomst vast en deze komt per 30 januari te vervallen.

Nu is de vraag: wanneer moet ik uiterlijk hebben aangegeven dat ik niet wens dat het contract verlengd wordt?

In mijn arbeidsovereenkomst staat het volgende:
Artikel 10, lid 2: Opzegging dient te geschieden tegen het einde van de maand, en met inachtneming van een opzegtermijn van één maand voor de werknemer en de wettelijke opzegtermijn voor de werkgever.

Mijn contract is op 31 januari 2011 in gegaan. Deze is een jaar later vervolgens verlengd tot en met 30 januari 2013.

Als het contract zou lopen tot en met 1 februari 2013, had ik geweten dat deze in december had moeten worden opgezegd (één maand opzegtermijn + de lopende maand). Maar omdat het contract tot 30 januari loopt, ben ik erg gaan twijfelen.

Wat is de uiterlijke datum waarop ik mag opzeggen; (eind) december of (eind) november?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd eindigt automatisch op de einddatum. Er hoeft dus niet opgezegd te worden. (artikel 667 lid 1 boek 7 burgerlijk wetboek). Overigens is het netjes om van tevoren wel aan te geven dat u de arbeidsovereenkomst niet wilt verlengen. Maar dat kan u bijvoorbeeld ook doen als de werkgever u uitnodigt om over een contractverlenging te praten. Toegevoegd na 5 minuten: Toevoeging: overigens kan in de arbeidsovereenkomst wel afgesproken zijn dat u toch op of voor een bepaald moment moet laten weten dat u de overeenkomst niet wilt verlengen (7:667 lid 2 BW). Let wel: dit is _niet_ dezelfde bepaling als opzegtermijn voor tussentijds opzeggen. Het artikel uit de overeenkomst dat u aanhaalt is dus niet de termijn waarbij u op moet zeggen. In plaats daarvan zoekt u naar een artikel dat ongeveer neerkomt op: "op uiterlijk 31 december 2012 moet werkgever of werknemer laten weten dat het contract niet verlengd zal worden: wordt dat niet gedaan dan wordt deze overeenkomst automatisch voor eenzelfde duur voortgezet"

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek...

Als jij opzegt moet je dat één maand van te voren doen. Dus uiterlijk eind december. Wil je werkgever jouw contract niet verlengen, dan moet hij dat twee maanden van te voren aan jou doorgeven.

Als je je contract uit wilt dienen, dan is opzeggen tussen kerstmis en nieuwjaar een mooie periode.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100