Wanneer moet ik mijn arbeidsovereenkomst uiterlijk opzeggen?

Ik heb een contract voor bepaalde tijd. Deze loopt tot en met 30 januari 2013. Ik ben druk bezig met het zoeken naar een andere baan, gezien het feit waar ik nu werk het me niet meer bevalt. Omdat ik een traineeship doe, wil ik deze wel op de juiste manier afronden. Daarnaast zit ik aan een opleidingsovereenkomst vast en deze komt per 30 januari te vervallen.

Nu is de vraag: wanneer moet ik uiterlijk hebben aangegeven dat ik niet wens dat het contract verlengd wordt?

In mijn arbeidsovereenkomst staat het volgende:
Artikel 10, lid 2: Opzegging dient te geschieden tegen het einde van de maand, en met inachtneming van een opzegtermijn van één maand voor de werknemer en de wettelijke opzegtermijn voor de werkgever.

Mijn contract is op 31 januari 2011 in gegaan. Deze is een jaar later vervolgens verlengd tot en met 30 januari 2013.

Als het contract zou lopen tot en met 1 februari 2013, had ik geweten dat deze in december had moeten worden opgezegd (één maand opzegtermijn + de lopende maand). Maar omdat het contract tot 30 januari loopt, ben ik erg gaan twijfelen.

Wat is de uiterlijke datum waarop ik mag opzeggen; (eind) december of (eind) november?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd eindigt automatisch op de einddatum. Er hoeft dus niet opgezegd te worden. (artikel 667 lid 1 boek 7 burgerlijk wetboek).

Overigens is het netjes om van tevoren wel aan te geven dat u de arbeidsovereenkomst niet wilt verlengen. Maar dat kan u bijvoorbeeld ook doen als de werkgever u uitnodigt om over een contractverlenging te praten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Toevoeging: overigens kan in de arbeidsovereenkomst wel afgesproken zijn dat u toch op of voor een bepaald moment moet laten weten dat u de overeenkomst niet wilt verlengen (7:667 lid 2 BW).

Let wel: dit is _niet_ dezelfde bepaling als opzegtermijn voor tussentijds opzeggen. Het artikel uit de overeenkomst dat u aanhaalt is dus niet de termijn waarbij u op moet zeggen. In plaats daarvan zoekt u naar een artikel dat ongeveer neerkomt op: "op uiterlijk 31 december 2012 moet werkgever of werknemer laten weten dat het contract niet verlengd zal worden: wordt dat niet gedaan dan wordt deze overeenkomst automatisch voor eenzelfde duur voortgezet"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat de werkgever bij een contract bij bepaalde tijd inderdaad niet verplicht is een x-tijd (maand bijv.) van te voren hoeft op te zetten, omdat het contract vanwege rechtswege automatisch eindigt. Bij wijze van spreke kan hij op 30 januari zeggen; morgen hoef je niet meer terug te komen.
Maar als ik het goed begrijp geldt dit dus ook voor de werknemer? (Los van het feit of dit netjes is e.d.) De maand opzegtermijn waar ik ben vanuit gegaan, geldt dus alleen voor tussentijds opzeggen?
Ik kan verder inderdaad niks vinden over een afgesproken datum (bijv. de genoemde 31 december 2012) om voor die tijd op te zeggen. Normaliter heb je in december contractbespreking; vervolgens wordt het contract opgemaakt door HR en krijg je deze thuisgestuurd met de nieuwe gemaakte afspraken (salaris e.d.).
Als je deze tekent (vóór 30 januari uiteraard), zegge op 15 januari, kun je dan alsnog per 30 januari zonder opzegtermijn weg? Of is de 30 januari dan komen te vervallen en praten we wél over een opzegtermijn van een maand? Of gaat je contract pas ná 30 januari in? Dus wat betekent dat als je op 4 februari zegt dat je stopt, dat je dan aan de opzegtermijn van één maand + lopende maand zit en voor die tijd niet? Dit kan ik niet herleiden uit de genoemde artikelen, overigens dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de automatische beëindiging van een arbeidscontract met bepaalde tijd geldt voor alle partijen, dus ook voor de werknemer. De maand opzegtermijn geldt alleen voor tussentijds opzeggen, tenzij er in de overeenkomst staat dat dit ook nodig is voor het opzeggen aan het eind van de periode. Let op: het komt nog weleens voor dat er in overeenkomsten bepalingen staan in de strekking van "De overeenkomst heeft de duur van een jaar; daarna wordt het omgezet in een overeenkomst voor bepaalde tijd." Je zit dan een beetje in een onduidelijke situatie want je weet niet echt waar je aan toe bent. Voor de zekerheid dan wel bijtijds opzeggen. "Normaliter heb je in december contractbespreking; vervolgens wordt het contract opgemaakt door HR en krijg je deze thuisgestuurd met de nieuwe gemaakte afspraken (salaris e.d.).
Als je deze tekent (vóór 30 januari uiteraard), zegge op 15 januari, kun je dan alsnog per 30 januari zonder opzegtermijn weg? " Nee, de nieuwe arbeidsovereenkomst ligt er immers al. Opzeggen gaat dan volgens de regels van de nieuwe overeenkomst. Ik zit niet diep genoeg in de materie om te kunnen zeggen of de opzegtermijn in zal gaan op het moment dat de overeenkomst officieel aanvangt, of dat deze ook voor het ingaan van de overeenkomst kan gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks voor je hulp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (2)

Als jij opzegt moet je dat één maand van te voren doen. Dus uiterlijk eind december.
Wil je werkgever jouw contract niet verlengen, dan moet hij dat twee maanden van te voren aan jou doorgeven.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk is je werkgever dit niet verplicht, dit is alleen netjes. Al doet hij t een dag van te voren, dat mag.
Als je je contract uit wilt dienen, dan is opzeggen tussen kerstmis en nieuwjaar een mooie periode.