Taken van de transportplanner

Voor elk transport bepaalt de planner eerst op basis van allerlei informatie (vervoersdocumenten, afhaalplaats, soort goederen, gewicht, aantal stuks te vervoeren goederen) wat het meest geschikte vervoermiddel is. Voor veel goederen worden er speciale eisen gesteld aan het voertuig en de uitrusting. Bijvoorbeeld een open of een gesloten vrachtwagen, vrachtwagen met oplegger, koelwagen of tankauto. Er moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met de binnenmaten van het vervoermiddel, de maximale laadhoogte en -breedte, de maximale belasting per as en het toegestane totaalgewicht. Soms is samenladen van verschillende goederen verboden of is het gewicht beperkt. De laadruimte moet optimaal worden benut, want het is veel te kostbaar om met halflege vrachtwagens te rijden. Dus een perfecte beladingsgraad is cruciaal.

Vaak bepaalt de planner in samenspraak met de chauffeur hoe de goederen moeten worden geladen. Als er verschillende ladingen gecombineerd kunnen worden, moet er rekening gehouden worden met de verschillende bestemmingen van deze ladingen, of er samenladingsverboden zijn, wanneer ze daar moeten aankomen en wat de volgorde van lossen (en dus ook laden) is. Sommige ladingen mogen uiteraard niet worden gecombineerd (bijvoorbeeld voedingsmiddelen en chemische producten).

Verder kiest de planner steeds de meest geschikte chauffeur. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld, moet de chauffeur in het bezit zijn van een geldig ADR diploma. Maar de keuze voor een bepaalde chauffeur kan ook gelegen zijn in het feit dat juist hij veel ervaring heeft in het land van bestemming en de speciale goederen die vervoert moeten worden.

Meer info vind je op deze site (wat tevens de bron is)

http://www.transport-planner.nl/beroep/transportplanner