Wat is de weg die ik moet leren vanaf VMBO-T? (zie beschrijv.)

Stel dat ik een VMBO-T Diploma heb wat is de kortste weg om een Notarieel Recht Studie te volgen?
Wat is als ik alles zonder te blijven zitten het aantal jaar dat ik hiermee bezig ben? Bijv. Notarieel studie is 4jaar + (..) is 4 jaar en dat is intotaal (...) ben ik bezig met de studie(s)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als we de tijd die je nog nodig hebt om je studie VMBO-T af te ronden niet meerekenen, dan komen we op 8 jaar.

De 4 jaar voor Notarieel Recht had je zelf al uitgerekend, en de andere 4 jaar kun je onderverdelen in 2 jaar HAVO en dan 2 jaar VWO.

Sommige scholen stellen wel eisen, voor zowel VMBO->HAVO als HAVO->VWO maar in ieder geval worden (of zijn) de eisen om op de HAVO te belanden soepeler geworden.

Deze link is bijna 2 jaar oud:
http://blog.betawijs.nl/2010/10/18/van-vmbo-t-naar-havo-geen-drempels/
maar deze link 1 jaar oud, en daar lijkt het erop dat het al zover is:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3059963/2011/12/01/Regels-overgang-vmbo-naar-havo-worden-vereenvoudigd.dhtml

Hier nog een link die interessant voor je kan zijn:
https://www.marnecollege.nl/Home/HAVOVWO/HAVOklas35/OverstapVMBOTnaarHAVO/tabid/249/Default.aspx
Je kunt daar een PDF downloaden, met toelatingseisen.
Overigens is dat een volstrekt willekeurige school. Als je wat googelt met VMBO-T, HAVO, VWO met het woordje "naar" ertussen, dan kom je veel links van scholen tegen, met veel informatie over "overstappen".

Heb je er nog vragen over, dan kun je natuurlijk ook een school met een HAVO-VWO opleiding bellen. Heb je op de school waar je nu studeert ook een mentor? Vraag het hem, en hij zal het precies voor je uitzoeken. Bijkomend voordeel: hij kent je en weet iets van je nivo en mogelijkheden.
Veel succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De route die Mesher omschrijft is inderdaad een mogelijkheid. Maar ik neem aan dat je niet voor niks op VMBO-T zit. Om daarna nog Havo èn VWO te doen is misschien niet zo'n haalbare kaart. Bovendien is Havo en VWO allemaal theorie en is je interesse (rechten) nog helemaal niet aan de orde.
Een andere mogelijkheid is verder leren via MBO en HBO. Dat heeft als voordeel dat je na VMBO-T je al direct bezig gaat houden met onderwerpen waarin je geinteresseerd bent (recht) en bovendien heb je de kans om tijdens het traject VMBO-MBO-HBO-WO al eerder aan het werk te gaan als je einddoel toch niet haalbaar blijkt. Je hebt dan immers al een beroepsopleiding gedaan (MBO en eventueel HBO) en hebt ook veel praktijkervaring dankzij stages.
Op het MBO bestaat de opleiding Juridisch Medewerker. Vraag je decaan op welk ROC dat in jouw buurt aangeboden wordt. Je decaan weet hier sowieso van alles over te vertellen. Het is haar/zijn werk!
Na het behalen van dat diploma is het HBO mogelijk. Als je een vervolgopleiding kiest die aansluit bij het MBO krijg je vaak vrijstellingen en/of kan je in het tweede jaar doorstromen. Vervolgens zou je via het HBO ook nog naar de universiteit kunnen om rechten te studeren en uiteindelijk notaris te worden.
Na VMBO-T: MBO drie jaar, aansluitend HBO met vrijstellingen ook drie jaar, en dan WO ook weer in kortere tijd vanwege die eerder opgedane theorie- en praktijkkennis.
Het is een lange weg, maar nogmaals: als je eenmaal in het beroepstraject zit zou je ook al eerder aan het werk kunnen gaan. Bijvoorbeeld na het MBO eerst een paar jaar werken bij een notariskantoor en ondertussen in deeltijd doorleren. Kan ook.
Via onderstaande link is veel informatie te vinden over de MBO-opleiding en de mogelijkheden daarna.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet precies wat Notarieel betekend, maar dit doe ik om rechten te gaan studeren:

Ik heb 4 jaar vmbo-t gedaan
Nu doe ik 2 jaar mbo4 juridisch medewerker zakelijke dienstverlening.
Daarna 3 jaar hbo rechten
Daarna binnen 3 jaar (dus maximaal 3 jaar) een schakelprogramma om vervolgens 1 jaar master rechtsgeleerdheid (strafrecht) te volgen.

Volgens mij moet jij wel eerst hbo rechten doen, dus met mbo en hbo kan je over 5 jaar gedaan hebben.
Jouw vervolg stappen kan je dan bekijken per universiteit, want niet overal hebben ze dezelfde programma's.

Ik ga er dus vanuit dat je van begin mbo tot einde master 7 tot 9 jaar verder bent.

Van begin mbo tot einde hbo 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Notarieel: op het gebied van een notaris. De rechten in verband met persoonlijk leven, familie, ondernemingen en goederen.