Ik ben 28,woon nu 1jaar in NL en wil een opleing bij de ROC volgen wie betaalt mijn opleinding?

Hello helemaal
Even mijn setuatie duidelijk maken
Ik ben 28 jaar getrouwd ben uit Marokko gekomen om met mijn vrouw samen te wonen,ben nu 1 jaar in Nederland .ik heb de Nederlandse taal op de universiteit een jaar gehad waarvan ik me certificaat ook binnen heb,ik heb geen uitkering en geen inkomen en ik wil een opleiding volgen bij ROC Nijmegen maar ik weet niet wie moet mijn opleiding betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studiefinanciering stopt toch als je 28 wordt?
paulus811
11 jaar geleden
Wyker, ik weet zeker dat zijn Nederlands beter is dan jouw Marokkaans.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
de opleiding betaal je zelf, wie anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Abdelkader: heb je de Nederlandse nationaliteit? En als je die niet hebt: wat voor verblijfsvergunning heb je dan? Daar hangt het vooral van af of je recht hebt op een vergoeding (studiefinanciering).

Antwoorden (3)

In principe moet je die zelf betalen.

En als jouw vrouw een inkomen heeft,
dan moet zij die voor jou betalen.

Als dat ook niet kan, dan zijn er misschien nog wel mogelijkheden, afhankelijk van de school
de gewenste opleiding, de gemeente waar je woont.

Voorbeeld:

Noodfonds ROC Eindhoven

Als je niet in staat bent om zelf het les-/cursusgeld en de verplichte studiekosten te betalen, kun je mogelijk aanspraak maken op het Noodfonds.

Het Noodfonds is bedoeld voor bijzondere situaties, namelijk:
voor kandidaat studenten die gezien hun persoonlijke en financiële situatie niet in staat zijn zelf de les-/cursus-/schoolgelden te betalen, én;
die volgens het oordeel van de directeur van de betrokken school een reële kans hebben om de opleiding met goed gevolg te doorlopen.

Wil je meer weten over het noodfonds? Neem contact op met je (toekomstig) schooldirecteur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Studiefinanciering is voor HBO of universiteit. Lesgeld moet je betalen als je 18 jaar of ouder bent.

Tegemoetkoming
Soms kun je een gedeelte van het betaalde les- of cursusgeld terugkrijgen. Lees meer hierover op de website van de DUO-IB-groep . Daarnaast bestaan er verschillende mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
???? Hoe kan het dan dat ik stufi heb gekregen voor het MBO?
Waarschijnlijk jijzelf.

De ROC's die ik ken nemen geen leerlingen aan voor BOL (=voltijd opleiding) als zij al iets ouder dan de doelgroep zijn, omdat ze dan niet weten of je na je opleiding nog een baan kunt vinden.

De betere optie zou daarom een BBL opleiding zijn. Je moet dan een stagebedrijf zoeken waar je vier dagen in de week kunt werken. Zij betalen dan normaal salaris, waarvan je ook lesgeld kunt betalen. Eén dag in de week ga je naar school om te leren.

Lesgeld en salaris hangt af van de opleiding en stageplek. Lesgeld staat meestal vermeld op de site van het ROC.

Met de economische crisis denk ik niet dat veelwerkgevers de opleiding willen betalen, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje lastig en ik heb een hele brei aan informatie.

1 Je hebt recht op studiefinanciering als je een universitaire, een HBO of een BOL opleiding volgt.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-studiefinanciering-en-een-studenten-ov-chipkaart.html Nu weet ik niet wat voor opleiding je wilt volgen maar een BOL-opleiding is staat voor Beroeps Opleidende Leerweg waarbij je het overgrote deel van de opleiding op school te vinden bent. http://www.goflex.nl/meer-over-het-roc/verschil-bol-bbl

2 Als de opleiding klopt zit je nog met een ander probleem: je bent geen Nederlander: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/buitenlandse-werknemers/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-buitenlandse-student-recht-op-studiefinanciering-in-nederland.html op zich hoeft dat niet maar je woont ook al geen vijf jaar in nederland. In dat geval moet je dit schema volgen: http://www.ib-groep.nl/studiepunt/nationaliteitenschema/natschema.asp en lees je meteen of je in aanmerking komt voor studiefinanciering.

Je hebt te weinig informatie gegeven over de studie die je wilt doen en jouw achtergrond dus meer dan het bovenstaande kan ik niet zeggen. Ik kan dus geen precies antwoord geven op de vraag wie jouw opleiding betaalt maar je betaalt altijd een deel zelf en heel misschien kun je een studiefinanciering krijgen.