ik wist niet dat ik moest werken en nu moet ik de hele avond en middag onbetaald werken. mag dat?

ik wist niet dat ik ingeroosterd was voor vandaag, dus ik ben niet komen opdagen op me werk en nu zegt me baas dat ik vanmiddag en vanavond gratis moet komen werken om het goed te komen maken, mag dat eigenlijk wel??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft hij de dag die je niet kwam opdagen soms uitbetaald?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies moordigger dan kan het wel natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, dat zou een verschil kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan je baas ook een schadevergoeding van je eisen als het bedrijf door jouw onverwachte afwezigheid schade heeft opgelopen. Misschien dat je dan in overleg deze schadevergoeding in natura (dus met arbeid) kunt betalen.

Antwoorden (6)

Neen, natuurlijk niet! Een baas die jou verplicht om GRATIS te werken, onmiddellijk weggaan en evt aangifte doen van slavernij.

Als jij kan aantonen dat je het niet kon weten dat je moest werken, kan je baas je niks maken. Gewoon niet gaan, tenzij je heel duidelijk maakt dat je pegels wilt zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha aangifte doen van slavernij, die vind ik wel leuk. Ik heb zelfs het gevoel dat dit nog daadwerkelijk kan ook :-)
Klopt dat Freekfluweel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou maar een beetje voorzichtiger zijn met dit soort antwoorden. Soms liggen zaken genuanceerder. En je bent sneller je baan kwijt, dan dat je een baan hebt. Een beetje overleg kan veel oplossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hoort alles van 1 kant....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dit specifieke geval moet nader worden onderzocht, maar ik ben ooit nog eens (in mijn studententijd) opgepakt en gearresteerd voor "landloperij"! (ja, dat bestaat echt!).
Als jouw ingeroosterde dagen automatisch worden uitbetaald als gewerkte dagen, dan moet je ze natuurlijk wel inhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inhalen van uren is wel gebruikelijk, maar dit gaat in doorgaans in wederzijds overleg en overschrijden niet meer dan het aantal afgesproken uren, tenzij je moet overwerken.

kijk dus wat er is vastgelegd/afgesproken hierover.

(en zorg dat je goed op de hoogte bent/blijft van het rooster. in de vakantie periode wisselt dit nogal bij heel veel bedrijven) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand hoeft 'voor straf voor niets te werken'.

De baas kan het eenvoudig oplossen:
- een waarschuwing geven (die vastgelegd wordt in het personeelsdossier) voor het onterecht niet komen opdagen;
- de dag dat je had moeten werken maar niet bent komen opdagen niet uitbetalen (volgens de hoofdregel uit het arbeidsrecht: geen werk = geen loon)
- de 'inhaalmiddag en inhaalavond' gewoon uitbetalen
Computoon
11 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet. Je baas mag je hier wel voor waarschuwen of zelfs ontslaan als het eerder is voorgekomen, maar je hoeft niet gratis te komen werken.

Zeg tegen je baas dat je snapt dat het vervelend is en beloof dat het niet opnieuw zal gebeuren. Zeg dat je met plezier vanmiddag werkt, maar dat je wel verwacht daar gewoon voor betaald te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft nooit onbetaald te werken.
Maar is het misschien niet zo dat jij een vast maandloon krijgt, of dat de uren van de dag dat je was ingeroosterd uitbetaald worden?
In dat geval haal je namelijk uren in die al eerder aan je betaald zijn en klinkt de inhaaldag ineens weer heel redelijk.