Een jaarcontract kun je daar onderuit?

Als je een jaarcontract bij je baas hebt getekend, maar nu iets beters hebt gevonden. kun je dan van het contract af of zit je er echt een jaar aan vast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

Een contract is een contract,je kunt er niet vanaf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord:
In principe is een standaard jaarcontract bindend voor de periode van een jaar en kan ontbinding alleen met goedkeuring van de werkgever plaatsvinden. Wanneer deze geen medewerking verleend kan een contract niet ontbonden worden en zit u dus gebonden tot het einde van uw contract. De huidige werkgever blijft namelijk verantwoordelijk voor de volledige periode van het jaarcontract. Voorbeeld hiervan:Contract loopt van 1-6-08 tot 1-6-09. De werkgever laat u gaan naar een nieuwe werkgever per 1-3-09 maar in de proeftijd wordt u ontslagen bij de nieuwe werkgever. Dan is uw huidige werkgever verplicht om u terug in dienst te nemen tot 1-6-09. Vanuit de werkgever zijn kant is het dus begrijpelijk dat hij hier niet altijd zijn medewerking aan verleend.Voor advies op het huidige jaarcontract kunt u terecht bij het juridisch loket http://www.hetjl.nl/hetjl/Hier krijgt u een eerste advies altijd gratis. Zeker aan te bevelen voordat u ontslag neemt. Zo weet u precies waar u aan toe bent en wat u kunt verwachten in uw situatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je contract staat ook wat je opzegtermijn is.
Meestal is dat bij een jaarcontract 1 maand. Hiermee bedoelen ze dat je dus een maand voordat je ontslag neemt het kenbaar moet maken. Vaak wel middels een officiele ontslagbrief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijkheid tot tussentijdse opzegging

Door het sluiten van een overeenkomst voor bepaalde tijd geven partijen aan dat zij met elkaar een arbeidsverhouding aangaan die een bepaalde periode zal duren. Het is daarbij niet de bedoeling dat één van de partijen de overeenkomst tussentijds opzegt, aangezien de overeenkomst juist is bedoeld om de overeengekomen duur te bestrijken. Dit geldt natuurlijk niet voor opzegging tijdens een proeftijd (1.3.3.).

Van de regeling dat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet voortijdig eindigt, kunnen partijen schriftelijk afwijken. In dat geval komen zij voor zowel de medewerker als de werkgever een tussentijdse mogelijkheid tot opzegging overeen. Wanneer partijen van die mogelijkheid gebruik maken, dan moet zij wel de voorschriften voor opzegging in acht nemen. Naast de opzeggingstermijn en dag van opzegging, zal de werkgever ook een vergunning nodig hebben van de districtsmanager C.W.I. (3.4.4.). Zegt een werkgever de overeenkomst tussentijds op (met een vergunning ), zonder dat deze mogelijkheid overeenkomen is, dan is die opzegging onregelmatig, waardoor hij een schadevergoeding verschuldigd kan zijn (3.4.4.4.C.).

Uit voorgaande blijkt dat het overeenkomen van een regeling voor tussentijdse opzegging de mogelijkheden van de medewerker meer vergroot, dan de mogelijkheden voor de werkgever. De werkgever heeft namelijk een vergunning nodig van de districtsmanager C.W.I. Het zal per contract verschillen of het ook wenselijk is om een regeling voor tussentijdse opzegging overeen te komen. Dit zal in het bijzonder opgaan voor contracten voor langere periodes. In de (modellen) van arbeidsovereenkomst is deze mogelijkheid tot opzegging opgenomen, wat evenwel eenvoudig verwijderd kan worden door dat artikellid (lid 2 van artikel 3) weg te laten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom: kom je moeilijk onderuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik er onderuit wilde komen..
Na wat eerlijke gesprekken is dat onderling heel mooi opgelost..
dus mijn advies..ga in gesprek met je werkgever en geef aan dat je echt weg wil..daar gaat bijna iedere werkgever in mee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, zolang jij je maar aan de contractueel vastgelegde opzeg termijn houdt! Meestal 1 of 2 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe niet. Maar ga met je baas praten, misschien is daar uit te komen, je bent in gedachten al weg en dan ben je minder gemotiveerd, kunnen ze denken. Je kunt samen het contract doorbreken.
En als dat niet lukt, dan kun je een greep in de kas doen, dan word je op staande voet ontslagen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je ontslagen wordt +2 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:P +1
Je hoeft er geen jaar aan vast te zitten!
Als je nog in je proeftijd zit, kun je elke dag per direct je contract beeindigen. En indien je proeftijd reeds verlopen is, kun je eveneens opstappen, alleen zit daar dan een opzegtermijn aan vast. Dat zal doorgaans niet meer dan 1 of 2 maanden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je baas niet meewerkt kun je (als je echt weg wil) altijd ellende schoppen. Expres fouten maken, deadlines missen, te laat komen op belangrijke vergaderingen of onbeschoft zijn tegen klanten.

Op die manier zal je baas ongetwijfeld snel meewerken aan je vertrek.

De vraag is of je zo graag weg wilt. Want eventuele positieve referenties kun je vergeten.