Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn mogelijke nieuwe werkgever wil mij een 3 maanden contract en daarna 2x een 6 maanden contract aanbieden..hoe zit het dan met de proeftijd?

Is mijn proeftijd dan opgenomen in die 3 maanden? Of zijn die 3 maanden juist mijn proeftijd? Is een 3 maanden contract zowiezo wettelijk wel mogelijk? Hoeft hij mij dan helemaal niet op te zeggen na die maanden maar kan zomaar van me af? Ik kan niet zo goed beslissen want heb het gevoel dat er iets niet klopt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij een contract van 3 maanden is het een contract,
dus een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Ja, dat mag en die arbeidsovereenkomst kan na het aflopen van het contract worden beeindigd.
Maar:
Je hebt dan wel een wettelijke proeftijd van 1 maand. In die maand kun je ook zelf weg.
Let op: Bij CAO kan hiervan worden afgeweken.
Dus daar moet je altijd naar vragen.

Daarna twee keer een contract voor 6 maanden is in de tegenwoordige tijd niet meer abnormaal.
Volledige zekerheid krijg je nooit, ook niet bij een jaarcontract.

Lees de regels in de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja drie maanden proeftijd met mogelijk 6 maanden verlening en daarna mogelijk weer 6 maanden elke keer verloopt het contract van rechtswegen . je werkgever zal je dus aan het eind van elk contract vertellen of hij verlengd of niet
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn dat dan 'tijdelijke' contracten waar je over spreekt?
ronron1212
13 jaar geleden
ja daarna kan alleen nog maar verlengd worden met een vast contract
Een begincontract van drie maanden is zowiezo al toegelaten als proefperiode. MAAR die twee contracten daarna van 2x zes maanden vind ik zelf wel raar. verdacht zelfs een beetje :s :s
Weet je,ik zou eigenlijk met deze vraag eerder naar de vakbond gaan, dan het alleen te houden met wat wij hier allemaal kunnen neerpoten. De vakbond zal je het beste antwoord kunnen geven hierop.

Toegevoegd na 58 seconden:
allée.. zowieso toegelaten zeg ik van die drie maanden. Volgens mij is't eerder twee maanden maximum. Tja, kzou het vragen aan de vakbond gewoon ;)

Toegevoegd na 6 minuten:
en ik vind ook als uwen baas tevreden over u is, moet hij maar vast contract geven (onbepaalde duur noemt dat dan). da geeft dan toch meer zekerheid vind ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding