Wat zijn de bestbetaalde banen binnen de economie en wat is het gemiddelde salaris van een RAA-accountant?

Kan je met accountancy miljonair worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou toch eerder kiezen voor een baan waarbij je gelukkig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom miljonair? Je bent pas rijk als je gezond en gelukkig blijft.
paulus811
11 jaar geleden
waarom kun je niet miljonair EN gelukkig zijn?

Antwoorden (1)

Het startsalaris van een assistent accountant is rond de 3.000, het salaris van een afgestudeerd accountant ligt rond de 8.000 bruto per maand. Een partner binnen een grote organisatie heeft een inkomen tussen de 250.000 en 500.000. Een bestuurslid zit rond de 800.000 en het inkomen van de CFO en CEO gaan over het miljoen heen. Ik werk zelf bij een van 'de grote vier' en dit zijn ongeveer de inkomens.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe wordt je een partner of een bestuurslid dan?
Is een directeur ook een bestuurslid?
Computoon
11 jaar geleden
Nooit geweten dat een startende assistent-accountant ver boven modaal verdiende!
paulus811
11 jaar geleden
Computoon, ik weet niet wat jij 'ver boven' modaal vindt, maar 13 x 3.000 zit maar een paar duizend van het modale inkomen van 33.000 euro af.
paulus811
11 jaar geleden
Partners worden voorgedragen en het is eigenlijk een promotie naar de hoogste functie binnen een accountantskantoor. Vroeger werd je dan mede-eigenaar van de maatschap, maar tegenwoordig worden veel maatschappen omgezet in een andere rechtsvorm (bijvoorbeeld LLP) vanwege de hoge aansprakelijkheidsrisico´s en daaruit voortvloeiende claims. Ook bestuursleden worden gevraagd om bestuurslid te worden, vaak zijn dat de meer seniore partners of degene die op een andere wijze boven de rest uitstijgen. Bij kleinere accountantskantoren kan de hoogste functie ´directeur´ zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Ik was ervan uitgegaan dat je met 'euro 3000.-' een bedrag bedoelde van euro 3000.- per maand. Dit is per jaar:
euro 3000 * 12 * 1,08 = euro 38.880.-. Volgens http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/consumentenzaken/vraag-en-antwoord/wat-is-het-bruto-modaal-inkomen.html is het modale inkomen voor 2012 euro 33000.-. Teruggerekend naar een maandsalaris is dit (euro (33000/12) / 1,08) = euro 2546,30. Dat is bruto euro 453,70/maand boven een 'modaal maandsalaris'. Nu kunnen we er uiteraard over twisten of een verschil van ruim euro 450.-/maand 'ver' boven modaal is of niet maar het is een kleine 18% meer.
paulus811
11 jaar geleden
Je berekening klopt computoon. En het inderdaad weinig zin om te twisten of het veel of weinig boven modaal is, feit is wel dat de grote accountantskantoren graag bij de 25% bestbetalende bedrijven willen zitten (zolang de tarieven dat principe nog toelaten...). En het verschil wordt nog groter, want bij deze functie zit altijd een leaseauto en diverse andere aardige secundaire arbeidsvoorwaarden.