Op deze site kun je dat zelf uitrekenen:
http://www.kantonrechtersformule.nl/kantonrechtersformule_berekenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een ontslagregeling door reorganisatie wordt doorgaans een Sociaal Plan opgesteld waarin de ontslagvergoeding wordt weergegeven.

Kantonrechtersformule bepaalt hoogte van ontslagvergoeding
De kantonrechtersformule is de basis waarop kantonrechters bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst bepalen of een ontslagvergoeding wordt toegekend. Ook bepaalt de kantonrechtersformule de hoogte van de ontslagvergoeding. Deze formule is door de gezamenlijke kantonrechters opgesteld om tegemoet te komen aan de wens voor meer duidelijkheid en uniformiteit. In het verleden waren op landelijk niveau grote verschillen in de hoogte van de toegekende ontslagvergoedingen. De kantonrechtersformule wordt ook wel ABC formule genoemd.

3 componenten bepalen uitkomst van de kantonrechtersformule
Aantal gewogen dienstjaren, Beloning per maand en de Correctiefactor geven de uitkomst van de kantonrechtersformule. A * B * C geeft de hoogte van de ontslagvergoeding.
itsme
14 jaar geleden
A = aantal gewogen dienstjaren
B = Beloning per maand voor hogere salarisschalen
C= verdubbelen of halveren, hoe meer de werkgever te verwijten valt des te meer zal het worden

Toegevoegd na 1 minuut:
C= Correctiefactor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kantonrechtersformule staat hierboven wel duidelijk uitgelegd.
Maar er staat niet dat je zo veel mogelijk informatie moet verzamelen, en hulp moet zoeken. Ben je lid van een vakbond? bel ze! Rechtsbijstandverzekering? onmiddellijk inschakelen! En als dit alles niet van toepassing is, zorg dan dat je van iemand die je vertrouwd de goede informatie krijgt. Ontslag is een serieuze zaak, dat moet je serieus aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee formules:
De XYZ formule en de ABC formule.
Als de werkgever je wil ontslaan en daarvoor een procedure bij de kantonrechter start gebruik je de ABC formule. Dit is het aantal dienstjaren*maandsalaris*correctiefactor. De correctiefactor is hier standaard 1, maar kan minder of meer worden naar gelang je werkgever schuld is aan het onslag of jezelf schuld hebt.

Als de werkgever een vergunning voor het ontslag heeft aangevraagd bij het UWV en jij als werknemer vind dat je ontslag onredelijk is dan start je een procedure bij de kantonrechter. Dan geldt de XYZ formule. Hij lijkt erg op die andere formule ook dienstjaren*maandsalaris*correctiefactor maar de correctiefactor is hier standaard 0,5! Ook deze zou nog wat naar beneden en boven kunnen afwijken, maar de uitkomst is hier dus altijd lager.

Kijk op de eerder genoemde site even om een precieze berekening te maken want bij dienstjaren bijvoorbeeld tellen alle jaren na het 45ste levensjaar voor 1.5 jaar, en nog meer van die dingen.