Wat gebeurd er als je tijdens je opzegtermijn van een maand niet komt opdagen?

Ik heb een ander baantje gevonden alleen die gaat al in tijdens de opzegtermijn van mijn vorige werkgever. Heeft de werkgever het recht om bijvoorbeeld een boete uit te delen als ik niet kom opdagen tijdens de opzegtermijn van 1 maand van deze werkgever?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (5)

wat er kan gebeuren:
a= je zult nooit meer bij die eerste werkgever werk krijgen.
b je krijgt problemen als je een bedrijfsongeval krijgt, want welke verzekering dekt dat dan
Ik weet niet hoe oud je bent en of het om een bijbaan gaat, maar ik zou beide werkgevers inlichten en tot en oplossing zien te komen
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij het nieuwe bedrijf een bedrijfsongeval krijgt valt dat toch gewoon onder het nieuwe bedrijf? Ik zie daar geen probleem hoor. Verder lijkt me niet dat a een probleem is. Ik denk dat er wel meer kan gebeuren dan a en b.
Als je niet komt opdagen gaat dat ten koste van je reputatie en je salaris. Je weet niet of en in welke situatie je je huidige werkgever weer een keer tegenkomt. Er is geen enkele reden om zomaar niet te komen opdagen. Over boetes weet ik niks, maar, er vanuit gaande dat je je huidige werkgever een fatsoenlijk mens is: waar hij of zij recht op heeft is een fatsoenlijke werknemer. Die stapt naar hem/haar toe en zegt eerlijk hoe het zit. Vraag vriendelijk of je er samen uit kunt komen. Do the right thing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, niet zomaar niet komen maar proberen het op een akkoordje te gooien.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige juiste antwoord. Precies: je weet nooit waar je je vorige werkgever nog eens tegen kunt komen. Sowieso kun je hem niet meer opgeven als referentie, en het kan zomaar zijn dat jij straks ergens gaat solliciteren op een functie die je heel graag wilt, en dat jouw oude werkgever degene blijkt te kennen die daar over de sollicitaties gaat. Je onfatsoenlijk gedragen is nooit zo'n goed idee. Ik snap het hoor, dat je graag leuker werk gaat doen. Maar als je praat met beide werkgevers, moet je er toch uit kunnen komen. Je nieuwe werkgever zal het alleen maar positief vinden dat je blijkbaar niet iemand bent die een werkgever gewoon laat stikken als hij ergens anders iets leukers vindt. Gewoon netjes afhandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus !
Kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dat een bruto maandsalaris kan kosten,in principe moet je ex-werkgever iemand in huren om jouw werk te verrichten,deze kosten kan hij verhalen op jou,niet doen dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan eenvoudigweg het loon inhouden, volgens de hoofdregel: geen werk = geen loon.

Maar zomaar wegblijven tijdens de opzegtermijn is erg asociaal; een fatsoenlijke werknemer doet dat niet. De kans op een positief getuigschrift, dat je in bepaalde omstandigheden nodig kunt hebben, lijkt me op voorhand verkeken.

Als de nieuwe werkgever een referentie vraagt lijkt het me niet verstandig de naam van de oude werkgever op te geven als je er aan het begin van de opzegtermijn tussenuit geknepen bent.
Computoon
11 jaar geleden
Wanneer je niet komt opdagen, breek je contractbreuk. In zulke gevallen zijn er een oaar mogelijkheden:
1) Er is iets voor dergelijke gevallen in je contract geregeld. Die clausule treedt dan in werking.
2) Er is niets geregeld. In dat geval pleeg je contractbreuk. Onder het Burgerlijk Recht valt dit onder wanprestatie. Je werkgever kan je dan voor de rechter dagen, om vergoeding te eisen van de schade die hij door jouw handelen leidt.

De werkgever zal dit alleen doen wanneer hij meent dat de schade die hij leidt en de vergoeding die hij mogelijk kan krijgen opweegt tegen de proceskosten. De kans dat die afweging in jouw nadeel uitvalt kun je zelf het beste beantwoorden, maar ik waag wel in te schatten dat hij de juridische weg niet zal volgen.
Wel is het natuurlijk een smet op je cv/reputatie. Dat kan in de toekomst tegen je gaan werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Schade die de oude werkgever leidt kan bestaan uit het loon dat hij moet betalen om jou te vervangen, maar ook gederfde inkomsten, doordat door jouw toedoen een contract verloren gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Schade die de oude werkgever leidt kan bestaan uit het loon dat hij moet betalen om jou te vervangen, maar ook gederfde inkomsten, doordat door jouw toedoen een contract verloren gaat.