Welke studies en beroepen zijn er mogelijk als je in een (handbewogen) rolstoel zit? Zou hier ook iets in de zorg bij kunnen zitten?

Mijn eerste idee is dat ik alleen computerwerk zou kunnen doen.
- Maar wat voor banen zijn er allemaal met een computer, dat zijn er natuurlijk al heel veel.
- En wat voor banen zouden er mogelijk zijn waarbij ik niet alleen maar achter een computer zit?
- Of welke combinaties zouden er zijn?
- Zou ik een opleiding verpleegkundige kunnen doen, maar dan een alternatieve of aangepaste stage?

Zo maar wat vragen van mijn kant.

Ik hoop op wat zinnige reacties!

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog vergeten erbij te zetten. Ik wil het liefst mbo 4 of hbo gaan doen, omdat mbo 3 en lager weinig uitdagend zijn... Heb al diploma´s van SPW 3 en kraamverzorgende 3, maar dat was beiden niet echt wat. (toen zat ik nog niet in een rolstoel)

Toegevoegd na 1 week:
Ik ben er ongeveer uit, ik ga de opleiding doktersassistente doen! Bedankt voor jullie meedenken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Als je een goede handfunctie hebt, zijn de mogelijkheden legio. Voor verpleegkunde is vereist dat je de verpleegtechnische handelingen kunt, ik denk niet dat dat mogelijk is. Ik zie bij je trefwoorden het woord dwarslaesie staan, dus ga er vanuit dat je ook niet kortdurend kunt staan of gemakkelijk transfers maakt, en dan is het positioneren rondom een patiënt (voor bijvoorbeeld het inbrengen van een katheter) wel erg lastig, nog los van het echt fysieke werk waarvan ik niet weet of je daar omheen zou kunnen. Er zijn tegenwoordig veel verpleegkundig specialisten die bijvoorbeeld eigen spreekuur houden: dat zou je fysiek waarschijnlijk wel kunnen, maar ik denk niet dat je om de stages heen kunt waar je verzorgende taken vervult.

Maar er blijven volgens mij echt genoeg mogelijkheden over. Denk aan doktersassistente (kan zowel in het ziekenhuis op allerlei afdelingen als in de huisartsenpraktijk), praktijkondersteuner (met diverse specialisatierichtingen), dietetiek, ergotherapeut, logopedist, audioloog, opticien of optometrist, maatschappelijk werker, sociaal pedagogisch hulpverlener, farmakundige, orthopedisch technicus, telefonisch triagist, medisch secretaresse, pedagogiek, lerares gezondheid en welzijn, lerares verzorging, misschien oefentherapeut (Mensendieck en Cesar is in principe hands-off, dus vooral instructie, en bijvoorbeeld geen massagetechnieken itt fysiotherapie), TOA (technisch oogheelkundig assistent), bewegingsagoog of sporttrainer, (je zult dan al snel uitkomen op gehandicaptensport, dat moet je dus niet erg vinden dan) ademhalingstherapeut, psychologisch assistent, activiteitenbegeleider..

... en vast nog wel een heel aantal functies die ik niet ken of waar ik zou even niet op kom. Het hangt helemaal af van wat jouw precieze interesse is en wat voor soort werk je aantrekt (meer in een team of meer zelfstandig, behandelen of begeleiden, specifieke lichaamsfuncties die je interesseren, wat aansluit bij je huidige opleidingen, etc.) maar er zijn zeker genoeg opties. Niet alles is mogelijk inderdaad, en je zult hier en daar aanpassingen moeten maken in het werk, en je zult ook niet altijd alle werkzaamheden kunnen doen die bij een functie kunnen horen. Naar mijn mening blijft er echter genoeg over wat je wél zou kunnen doen, als je tenminste een goede arm- en handfunctie hebt. Anders vallen er veel meer functies af, hoewel er ook dan echt wel mogelijkheden zijn. Je vindt vást iets wat je interesseert!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een lage, complete dwarslaesie (th12), dus een goede arm/handfunctie. Dat scheelt idd nogal! Maar ik kan helemaal niet staan, dat beperkt heel erg ja. Ik heb wel functies op internet gezien als: arboverpleegkundige en verpleegkundige binnen de GGD. Dat lijkt me wel leuk en is natuurlijk prima te doen, net als verpleegkundig specialist. Maar idd, om de verplichte verzorgende/verplegende stages zal ik waarschijnlijk niet heen kunnen. Maar ik ga er eens naar informeren. Praktijkondersteuner lijkt me ook leuk, alleen jammer dat dat alleen een vervolg is op doktersassistente en geen opleiding op zich is. Maar stel dat ik doktersassistente ga doen, dan is dat een leuke vervolgstap als ik ben uitgekeken op DA. Zo te lezen zijn er nog genoeg mogelijkheden!! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat verpleegkundige geen optie is. De verpleegkundige handelingen zijn - denk ik - te lastig, dat nog los van het moeten tillen/wassen/douchen van mensen. Maar als praktijkondersteuner heb je een functie die best veel lijkt op die van een verpleegkundig specialist. Je ziet zelfstandig patiënten, bent breed medisch opgeleid, en kunt kiezen voor diverse specialisatieopleidingen. Ook als doktersassistente ben je breed inzetbaar trouwens: dat is niet alleen bij een huisartsenpraktijk de telefoon aannemen, advies geven en planningen maken, maar ook zelfstandig bloeddrukspreekuren doen, oren uitspuiten, urine controleren, herhaalrecepten in orde brengen en veel advieswerk. En als de meer praktische dingen lastig blijken te zijn vanuit de rolstoel: tegenwoordig is steeds meer behoefte aan goede telefonische triage van bijvoorbeeld huisartsenposten. Daar kun je ook een aanvullende opleiding voor volgen, waarin je heel goed leert uitvragen wat er precies aan de hand is, en leert beoordelen welke klachten ernstig zijn en welke niet. Daarvoor moet je ook heel breed medisch opgeleid zijn, en ik geloof dat dat een beetje is wat je zoekt, of niet? Niet de sociale kant of paramedische dingen als dietetiek of ergotherapie, maar echt het brede en meer medische. Begrijp ik dat goed? Denk verder ook aan eventuele aanpassingen. Stel dat jij werk gaat doen waarvoor kunnen staan echt een grote meerwaarde heeft, dan zou je bij het UWV een starolstoel aan kunnen vragen. Daarmee kun je je natuurlijk nog steeds niet positioneren in stand als iemand die zonder steun kan staan, maar voor bijvoorbeeld het reiken in een hoog kastje, of het over een balie heen kunnen kijken of reiken, kan het een praktische aanpassing zijn. Zo zijn er meer mogelijkheden natuurlijk, en door dát soort dingen moet je je echt niet laten beperken, ook in je gedachten niet. Als jij een bepaald beroep alleen maar zou kunnen met aanpassing X, dan kún je dat beroep dus, en die aanpassing komt er dan wel. Heb je al een indicatie vanuit het UWV waarmee je aangemerkt wordt als iemand met structureel functionele beperkingen (SFB)? Dat betekent dat een toekomstig werkgever bepaalde premiekortingen krijgt als hij jou in dienst neemt, en ook dat je recht hebt op voorzieningen zoals werkplekaanpassingen, een vervoersvoorziening voor school of werk, en dat je recht hebt op een jobcoach als je gaat werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt, het medische vind ik interessant! Maar dan wel zo dat ik daar ook echt mee te maken heb en dat het niet alleen zijdelings speelt zoals bij medisch secretaresse ofzo. Dus wat je zegt, praktijkondersteuner of triage telefoniste. Dat SFB heb ik nog nooit van gehoord en die indicatie heb ik dus ook niet. Maar dat ligt misschien aan het feit dat ik een WWB uitkering heb en geen ZW of WIA oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Debbie: ook de gemeente kan je laten indiceren voor zo'n SFB-status. Of eigenlijk mag je dat geen "status" meer noemen, dat is veranderd sinds dat SFB-gedoe in de plaats van de REA-wet is gekomen, misschien heb je daar wel eens van gehoord? Onder de oude wet (REA dus) kreeg je de status van arbeidsgehandicapte, wat inhield dat je recht hebt op bepaalde voorzieningen en dat een toekomstige werkgever premiekorting krijgt. Dat maakt het nét even wat aantrekkelijker voor een werkgever om iemand met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Nu is de SFB dus geen echte status meer, je krijgt die indicatie in feite pas als je daadwerkelijk een beroep doet op die wet, dus als je een voorziening aanvraagt doordat je voor school of werk die voorziening nodig hebt. Maar volgens mij kan de gemeente wel alvast een indicatie stellen, waarmee je dus vantevoren kunt aangeven bij een werkgever dát hij recht heeft op premiekorting, en waarmee jij in aanmerking zou kunnen komen voor bepaalde voorzieningen. Vraag anders je klantmanager er eens naar, die kan dat vast wel voor je nakijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, iets wat ik al veel eerder had willen zeggen maar steeds vergeet: jij hebt al twee MBO-dploma's op niveau 3 die zorg-gerelateerd zijn, en je klinkt behoorlijk gemotiveerd. Volgens mij moet jij die niveau 4 opleiding tot doktersassistente prima in de verkorte variant kunnen doen, dan kun je in twee of zelfs op sommige plekken in één jaar je niveau 4 diploma halen, waarmee je vervolgens door kunt stromen naar praktijkondersteuner of naar een andere opleiding op HBO niveau die jou trekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het eens navragen van die SFB. Thanks! En ik denk idd ook wel dat ik de doktersassistente opleiding versneld kan doen. Hoe versneld (1 of 2 jaar) dat weet ik niet, maar 2 jaar is in elk geval al beter dan 3 jaar en ik zit dan waarschijnlijk ook niet bij van die pubertjes in de klas :) Ik heb trouwens ook een paar jaar geleden het 1e jaar van de apothekersassistente opleiding gedaan en dat heeft ook wel wat overlap, dus dat scheelt vast ook weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me zéker schelen ja. Met je verzamelde vooropleidingen en motivatie (want dat lees ik wel in je vraag en je reacties) moet een versnelde opleiding echt kunnen. Op sommige plekken kun je het zelfs in deeltijd versneld doen, waarmee het wellicht ook mogelijk zou worden als je een mindere belastbaarheid hebt qua energie of pijn. Ben jij wel ooit beoordeeld voor Wajong, of ben je gehandicapt geraakt in een jaar waarin je niet naar school ging zodat je er sowieso niet voor in aanmerking komt? Ik weet niet of je er anders wél voor in aanmerking zou komen hoor, met een goede handfunctie zijn er best veel functies die je kunt natuurlijk. Maar ik vroeg het me af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wajong is niet van toepassing, want ik raakte gehandicapt op een moment dat ik net een half jaar eerder ontslag had genomen en nog geen ander werk deed.. En ach wat zou ik er eigenlijk aan hebben, tis niet veel meer dan wwb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoorden en meedenken.

Andere antwoorden (5)

Mischien is medisch secretaresse iets. Dan heb je het beste uit twee werelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medisch secretaresse, daar dacht ik ook al aan. Maar je zit dan wel een groot deel van de dag achter de pc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja precies en dat de hele dag achter de pc zitten, trekt me iets minder...
Ik denk dat er absoluut mogelijkheden zijn. Receptiewerk in een zorginstelling zou zonder meer moeten kunnen. Ook een functie waarin je veel met mensen praat, zoals psychiatrisch verpleegkundige of spw moet goed mogelijk zijn.

Echte zorghandelingen worden wat moeilijker denk ik. Je kunt best een infuus aanleggen of een verband wisselen als rolstoelafhankelijk bent, maar een bed opmaken of iemand onder de douche zetten worden alweer wat moeilijker.

Ga anders een naar een zorginstelling toe als er een open dag is, of maak een afspraak met iemand van P&O om te vragen wat volgens hen de mogelijkheden zijn.

Toegevoegd na 7 uur:
Wat me nog te binnen schoot: als je gaat informeren of solliciteren, vertel dan niet dat je rolstoelafhankelijk bent. Het moet gaan om je kennen en kunnen en niet om je niet-kennen en niet-kunnen. Als je dan op een gesprek komt zullen ze waarschijnlijk wel even raar naar je kijken, maar blijf jezelf en reageer op vragen als "hoe denk je dit of dat te kunnen doen" heel nonchalant door te zeggen "ik zie het probleem niet".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies dat idee, om iemand van P&O te vragen wat de mogelijkheden zijn, had mijn jobcoach ook. Hij heeft die vraag gesteld aan een aantal ziekenhuizen, maar ze vinden het allemaal te ingewikkeld, te lastig, te weet ik veel.... Nogal irritant dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat is het vervelende. Als je ook maar een beetje anders dan alle anderen bent, dan gaat zo'n bedrijf al moeilijk doen. Onzin natuurlijk. Waarschijnlijk kun een werkgever ook nog subsidie krijgen als ze je aannemen. Als jij een goede opleiding hebt gehad en het werk praktisch gezien aankan (zoals al zei is iemand onder de douche zetten in jouw geval waarschijnlijk niet zo makkelijk), dan moet er geen enkel probleem zijn om je aan te nemen. Ik begrijp uit je trefwoorden dat het gaat om een dwarslaesie. Dat is iets wat niet kan verslechteren, toch? Ik kan me voorstellen dat een werkgever wel wat huiverig zou zijn om iemand met MS aan te nemen. In de zorg zijn zat mensen nodig. Ik zeg altijd: wie mij niet wil eten heeft ook geen honger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb idd een dwarslaesie en dat is iets wat stabiel is, dus niet kan verslechteren. En ik snap het ook niet hoor, ik vraag alleen om een adviesgesprek, niet om een toezegging ofzo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over dat "niet zeggen dat je in een rolstoel zit": mijn ervaring - en die van andere rolstoelers - is dat mensen geneigd zijn te schrikken als ze je dan zien. Wat ik zelf doe, is het niet benoemen in brief of CV (tenzij relevant) maar als ik op gesprek mag komen, bel ik vantevoren om te informeren over de functie of het bedrijf, en vraag ik meteen of de locatie waar het gesprek gepland is, wel rolstoeltoegankelijk is. Los van het feit dat ik dit écht graag wil weten, (lijkt me vrij vervelend voor beide partijen, als ik ineens onderaan een grote trap sta en er is geen lift) geeft dit meteen een hint tav wat ze kunnen verwachten.
Ik ken ook mensen die specifieke gehandicaptensport beoefenen, en dit bijvoorbeeld onder hobby's op hun CV zetten. Als je "rolstoelhockey" neerzet, valt het amper op als iets waarmee je je handicap profileert, terwijl een goed verstaander dan ten minste kán snappen dat je in een rolstoel zit. Er zijn wel meer manieren waarop je het aan kunt pakken, maar zowel de tactiek van "uitgebreid over je handicap schrijven in je sollicitatiebrief" als het "compleet negeren", lijken mij persoonlijk niet de beste. Zo gauw als je een zichtbare handicap hebt, vragen mensen zich af "wat je hebt", en ook welk risico je mogelijk meebrengt voor het bedrijf. Door uit te leggen waarom jouw beperking geen probleem vormt voor de functie waar je op solliciteert, de voordelen van je beperking te benoemen ("ik ben door mijn handicap automatisch getraind in probleemoplossend denken", "ik typ wat langzamer, maar heb daardoor geleerd om eerst in mijn hoofd te formuleren zodat ik uiteindelijk misschien zelfs sneller ben dan anderen", "ik heb een tijd niet kunnen werken, dus ben nu gemotiveerder dan ooit") EN door de werkgever te wijzen op fiscale voordelen bij het in dienst nemen van een arbeidsgehandicapte, ben je de vragen die iemand toch zal hébben, in elk geval vóór, en probeer je het gesprek naar je hand te zetten. Er zijn trouwens speciale sollicitatietrainingen voor mensen met een handicap, dus als het solliciteren je lastig lijkt, zou je daar eens op kunnen googelen. Er zijn online al heel veel tips en ook filmpjes over te vinden waarmee je al goede adviezen kunt verzamelen, en als je individuele coaching nodig denkt te hebben, zou je in jouw geval bij de afdeling sociale zaken terecht moeten kunnen. Wellicht dat zij nog een potje hebben om ervoor te zorgen dat je - tegen de tijd dat je daar aan toe bent - wat extra begeleiding kunt krijgen daarin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tips, dank je Lies!
Misschien kun je richting maatschappelijk werk gaan denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou goed kunnen, maar lijkt me veel te sociaal.. Ik wil wel met mensen werken, mensen helpen, maar niet in zo'n sociaal beroep als maatschappelijk werkster, SPV-er, etc.
Doktersassistente zou geen probleem moeten zijn. In een ziekenhuis is dat vaak meer administratief maar bij sommige poli's moet je ook dingen doen. Bij cardiologie hartfilmpjes maken en bij chirurgie hechtingen verwijderen etc. Dat zou wat lastiger kunnen zijn maar je hebt dus ook poli's waar er minder van dat werk is en je werkt vaak met collega's dus jij zou sommige van die taken wel kunnen doen.

Bij een huisarts heb je vaak nog veel meer praktische dingen, dat kan wat lastiger worden maar ook veel telefoonwerk, afspraken maken, advies geven, je kunt later bij een huisartsenpost werken en de triage doen.

Doktersassistente is een MBO4 opleiding.

Op HBO nivo kun je de opleiding voeding en diëtetiek doen. In een ziekenhuis kun je als diëtist werken waar je mensen uitleg geeft over voeding en diabetes of mensen helpen die ondervoed zijn of andere ziektes hebben waar een voeding een factor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doktersassistente heb ik aan zitten denken ja. Ik vraag me alleen af of ik door m'n rolstoel dan niet meer een soort medisch secretaresse wordt. Dat wil ik dus niet.
Maar hij blijft nog als optie staan. Diëtist lijkt me ook wel interessant. Maar daar zou ik eens wat meer informatie voor moeten opzoeken en mee kijken wat het inhoudt enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een medisch secretaresse is wel wat anders, meer brieven uittikken enzo. Als doktersassistente neem je de telefoon aan, maak je afspraken, geef je adviezen, zorg je voor de herhaalmedicijnen etc. Zeker bij de huisarts is dat een afwisselend beroep. Tip: bel een ziekenhuis op en vraag wat de mogelijkheden zijn voor een doktersassistent in een rolstoel of vraag of je een dagje mee mag kijken op twee verschillende poli's. Of vraag eens bij een huisarts (niet je eigen ivm privacy) of je eens mee mag kijken. Het nadeel van dietist is wel dat de vergoedingen helemaal van de baan zijn en er momenteel dus weinig werk in is maar dan kan over 5 jaar wel weer anders zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dokterassistente zou wel eens een goeie kunnen zijn, ook omdat er wat medische handelingen bij kunnen komen kijken, zoals bloeddruk meten, oren uitspuiten, ecg maken, vaccinaties zetten. Dat zou in principe allemaal moeten kunnen. Je hebt misschien iets meer tijd nodig om die dingen te doen (waarschijnlijk om dingen te pakken), maar als de patienten geen haast hebben moet dat allemaal niks uitmaken. En hebben ze wel haast, of willen ze niet door jou geholpen worden, dan gaan ze maar naar een collega. Daar moet je je dan niks van aantrekken. Ik vind het trouwens een leuke en interessante vraag en hoop echt dat je iets kunt met alle tips war hier voorbij komen en dat je het werk gaat vinden wat helemaal bij je past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken een doktersassistente die in een rolstoel zit! Ze heeft bij huisartsen en op diverse poli's gewerkt, maar ook bij een afnamelab voor bloedafname.
Er zijn al veel mooie antwoorden gegeven. Nog een aanvulling: op de site www.youchooz.nl kun je heel veel informatie vinden over alle mogelijk opleidingen en beroepen op het gebied van Zorg en Welzijn.
Succes!