Hoe kan ik het beste gaan netwerken voor het vinden van een nieuwe baan?

Gedurende de afgelopen 52 weken ben ik al bezig om wat nieuwe contacten te maken voor het vinden van een nieuwe baan, maar mischien kan iemand mij wat tips geven hoe je het beste kunt gaan netwerkken. Ik heb al gedacht aan de sociale media als een optie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je eigen bij diverse uitzendbureau's laten inschrijven is een vorm van netwerken. Ook je CV opsturen of telefonisch contact opnemen met bedrijven waar je het leuk lijkt te werken zijn er 2 ;) Sucses iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bouw je netwerk uit

Het op- en uitbouwen van je netwerk gaat vaak vanzelf. In je werk en privé ontmoet je nieuwe mensen en daarmee nieuwe mogelijkheden. Je kunt je netwerk ook uitbreiden door een profiel aan te maken op netwerksites als Facebook en LinkedIn.

Natuurlijk kun je mensen ook gericht benaderen voor jouw doelen, bijvoorbeeld door iemand te bellen voor een afspraak. Hoewel veel mensen dat lastig vinden, is het vooral een kwestie van doen. Dan zul je vanzelf merken dat netwerken vaak heel erg leuk is. Bedenk voor jezelf maar eens een situatie waarbij je anderen advies geeft, omdat je op een bepaald terrein meer kennis hebt dan de ander. Dat doe je waarschijnlijk met veel plezier en inzet. En dit geldt ook voor de persoon die jij benadert om te netwerken.

In het algemeen geldt: als je met mensen praat, luister en vraag goed door. Zo kun je aan een heleboel informatie komen waar jij wat aan hebt, of waarmee je de ander wellicht verder kan helpen.
Goede gelegenheden om te netwerken

Netwerken kan overal en altijd. De volgende gelegenheden zijn bij uitstek geschikt:

congressen, workshops en seminars
borrels en recepties binnen en buiten je eigen bedrijf
verjaardagen (al moet je oppassen dat je niet de hele tijd over je werk zit te praten)
opleidingen, trainingen en cursussen
via je online identiteit op internet
door je aan te sluiten bij een vak- of regionaal netwerk of een netwerk van jonge professionals

Nog meer informatie en 10 tips vind je in de bron.