Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Contract van 40 uur, maar 37.5 uur worden uitbetaald. Mag dit?

Ik heb een contract voor 40 uur. Mijn werktijden zijn van 9-5, nu wordt ik sinds twee weken uitbetaald voor 37.5 uur en wordt ik verplicht om 2.5 uur verlof per week erbij te doen om zo het half uur verplichte pauze tussendoor op te vangen. Mogen ze deze uren zomaar als verlof uitbetalen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Volgens de Arbowet ben je verplicht minstens een half uur pauze te nemen. Dus je werkt maar 7,5 uur per dag. De werktijden kloppen dus niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is ook gecommuniceerd dat we pauze moeten nemen, maar wel 8 uur per dag moeten werken. Ik werk (net als menig ander nederlander) gewoon van half 9 tot 5.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yvke1983 ik snap je opmerking niet. Jij bent 8,5 uur aanwezig en werkt dus 8 uur. De vragensteller is maar 8 uur aanwezig. Dus werkt hij maar 7,5 uur.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben het daar mee eens, de werktijden kloppen niet. Maar ik geloof dat een bedrijf wel ten alle tijden ADV uren mag inplannen en gebruiken, met uitzondering van bijzondere bevallen, maar dan heet het ook weer anders (PVT ofzo). Alleen je vakantiedagen moeten ze van af blijven. Die mag je niet zonder toestemming van het personeel gebruiken. Jij krijgt een contract van 40 uur, en heb je geen ADV, moeten zij jou gewoon 40 uur inplannen.
Het is heel normaal dat iemand 40 uur werkt en daar een half uur pauze in eigen tijd in heeft. Jouw contract is wel voor 40 uur maar je werkt niet 40 uur maar inderdaad 37,5.

Ja, dit mogen ze doen, of ze laten je voortaan een half uur eerder beginnen, dan werk je wel 40 uur en heb je een half uur pauze in je eigen tijd. Wees blij dat je al die tijd je pauze doorbetaald hebt gekregen.