Help? Hoe vind ik ongeschool werk?

Hallo, ik zoek naar manieren om iemand te helpen aan een job. Ze is 25 jaar oud, spreekt goed nederlands (ze woont nu 5 jaar in NL) maar ze heeft geen opleiding helaas.
Wel heeft ze alles benodigdheden om per direct in Nederland aan de slag te gaan.

Waar kan ik het best beginnen om een baan te zoeken in ongeschool werk voor haar?
Ze wil best onderaan de ladder beginnen

Help!? Alvast super bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er zijn een heleboel uitzendbureau's in Nederland.

In Nederland is er meer werk dan werknemers.
Er is een groot tekort aan gemotiveerd personeel voor eenvoudige arbeid.
Productiewerkers- inpakkers, sorteerders, fabrieksarbeiders, plukkers, grondwerkers, sjouwers en oppermannen zijn moeilijk te vinden.

Voor dit soort werkzaamheden worden nu vaak werknemers uit Oost-Europese landen aangetrokken.

U hoeft zich niet perse om te laten scholen om aan werk te komen.
Niet iedereen wil gaan leren om bij te blijven of om hogerop te komen.
Er is ook genoeg werk voor werknemers zonder opleiding!

Kijk voor meer informatie op deze site:
http://www.nuaanhetwerk.nl/index.php?module=ongeschoold

En stap dan naar het Arbeidsbureau.
Of kijk op
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/

En naar Uitzendbureau's bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan waar ze goed in is, maar in het algemeen kom je zonder papieren niet zo heel erg ver als je in NL hogerop wilt komen.

Voor werk zou ze zich in kunnen schrijven bij het Arbeidsbureau, die hebben voor iedereen werk. Of anders ergens achter de bar staan, dat werkt ook altijd goed.

Wellicht dat ze geluk heeft en met de juiste mensen in contact kan komen die haar uiteindelijk verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn denk ik best wat mogelijkheden. Belangrijk is om te kijken waar de interesses van die persoon liggen. Een goed gemotiveerd iemand komt altijd makkelijker aan werk dan iemand die eigenlijk liever iets anders zou doen.

Zelf werk ik in de zorg. Daar kun je zonder papieren wel makkelijk naar binnen.
Er zijn eigenlijk 2 goede wegen (en 1 in mijn ogen minder goede):
- Je neemt contact op met een zorginstelling waar ze een leer-werktraject hebben. Dan werk je en zorg je er tegelijk voor dat je een opleiding afrond.
- Je neemt contact op met een uitzendbureau dat gericht is op de zorg. Ook zij bieden vaak opleidingen en/of cursussen aan.
(De niet goede weg in mijn ogen is gewoon via een uitzendbureau gaan werken zonder dat je papieren hebt en zeggen dat je wel ervaring hebt. Ik weet uit de praktijk dat dat mogelijk is en vaker gebeurt.)
In de (thuis)zorg kun je al met MBO niveau 2 werken. Dan help je mensen bij hun dagelijks leven (wassen, kleden, toilet, eten).
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MBO 2 is dus een opleiding!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plus omdat dit antwoord (het leerwerktraject) iets is waar je goed mee verder kunt komen en kunt doorgroeien. dat zou dan de voorkeur hebben dan vanaf je 25e tot je pensioen productiewerk oid te doen.
Promen = Oplossing 1
Uitzendbureau's = Oplossing 2
Zorgen dat ze een opleiding haalt = Oplossing 3