Hoe kan ik accountant worden?

Ik wil graag accountant worden en ik denk dat ik de verkeerde opleiding heb gekozen.

Ik ben nu te oud voor een normale HBO-opleiding, omdat het simpelweg te duur is en ik geen recht meer heb op studiefinanciering.

Wat zijn alternatieven voor mij? Als het kan, graag even prijzen en de duur van de opleiding er bij vermelden.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOI / NTI
paulus811
11 jaar geleden
Dacht t niet hoor Marleen. Opleiding tot Accountant mag alleen door het NIVRA worden gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben benieuwd naar mensen met ervaring met avondopleidingen. Is het goed te combineren met werk, wat kost het het, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef ook geen antwoord, gewoon een suggestie die me te binnen schiet. Er zijn wel meer manieren voor thuisstudie dunkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets graag wilt qua opleiding, ben je er nooit te oud voor....
Stel dat je nu begint, en ik weet je leeftijd niet, hoeveel beroeps jaren heb je nog voor de boeg?? Zat.... Ik ben met 36 nog aan een universitaire opleiding begonnen en heb geen spijt! Je investeert in je zelf, en je leeftijd is alleen maar in jouw voordeel. Je weet nu wat je wilt, weet wat je doel is en begrijpt volledig waar je mee bezig bent en waarom.. Een groot voordeel t.o.v. de gemiddelde half-volwassen medestudent van amper 20 jaar. Kijk eens of de studie ergens deeltijd wordt aangeboden.
http://www.deeltijd-opleidingen.nl/economie/accountancy/ Studeren zelf is trouwens ook heel leuk, zeker als je al een tijd gewerkt hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe financieer jij je studie als ik vragen mag?
paulus811
11 jaar geleden
Marleen, ik was iets te snel met m'n reactie en wil dat even recht zetten. De HBO opleiding tot AA Accountant (Administratie consulent) kun je inderdaad bij het LOI of iets dergelijks volgen. Omdat ik zelf op een accountantskantoor werk, denk ik bij het begrip 'Accountant'aan een RA (Register Accountant) en dat is een universitaire studie waarbij de examens onder toezicht van het NIVRA staan en de afgestudeerden ook in het NIVRA register worden ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je ;) . Maar dan nog, het was maar een suggestie die me zo te binnen schoot voor 'leren voor volwassenen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een avondstudie heeft uitsluitend zin, als je al in het betreffende vak werkzaam bent. De avondstudie is namelijk geheel ontdaan van franje, en er is ook nauwelijks herhaling. Je kunt dus eigenlijk geen lessen overslaan.
De baas zal je studie financieren, bijvoorbeeld door elk jaar een percentage van het geïnvesteerde bedrag kwijt te schelden. Zo bereikt hij een binding met zijn werknemer en ook dat er verse kennis in het bedrijf komt.

Antwoorden (4)

De avondopleiding voor volwassenen. Overdag gewoon werken en 's avonds naar school doen heel veel mensen. Of een schriftelijke opleiding volgen.
11 jaar geleden
Bij het NIVRA kun je de opleiding tot registeraccountant volgen. Deze opleiding kun je volgen op bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Een betaalbaar alternatief is 4 dagen werken bij een accountantskantoor als assistent accountant en op vrijdag de schoolbanken in. De totale opleiding duurt dan wel een jaar of 15.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15 jaar?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus, 15 jaar? =|
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elkaar wel, ja. Eerst PDB, dan MBA dan SPD. En die laatste duurt in de praktijk al een jaar of 6. En dan verder met NIVRA, wat nog veel zwaarder is. @Panpot: veel accountants vinden hun werk helemaal niet leuk (meer). Dus oriënteer je heel goed.
Qua zwaarte is RA meer met ir te vergelijken dan met drs of mr. Het is dus echt heel hoog gegrepen.
Misschien kun je ook gelukkig worden zonder een uurtarief van 250 - 600 euro?
HBO accountancy in avondopleiding, zie 1e link of HBO SPD, zie 2e link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt via HVA hbo-accountancy AD (associate-degree) volgen. Dit is een 2-jarige opleiding op HBO niveau. Dan heb je geen HBO-bachelor maar wel propedeuse en een Associate Degree.
Daarnaast kun je werken en ontvang je in jouw geval geen studiefinanciering. Je hebt dan wel recht op het minimumloon en kunt vragen of je werkgever je opleiding wilt betalen.
Na die 2 jaar kun je alsnog verder gaan om je bachelor te behalen.
Het lesgeld is €1.771 of €7.375. (afhankelijk van je situatie)
Dit is exclusief boekengeld en dergelijke.