Kun je voetbal staticus worden?

Zoals bij het EK Journaal er een EK lab is. Kan je dat als baan doen? En zo ja, wat voor opleiding heb je ervoor nodig?

Toegevoegd na 12 minuten:
*voetbalstatisticus

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt wel meer in opkomst te zijn en een leuke film hierover is Money Ball, maar dat gaat over statistiek in honkbal (dus wel vergelijkbaar). In honkbal zijn er complete afdelingen die zich bezighouden met de statistiek in het spel. Bij voetbal zie je dat ook steeds meer, maar durf niet zeker te zeggen of daar ook afdelingen voor zijn.

De soort statistiek die je zoekt heet Event Based Analytics

Als je Engels goed is, kun je googelen op een combinatie van Event Based analytics en sport

Voor voetbal specifiek kun je zoeken bij de Werkgroep Voetbal Statistiek. Zij hebben ook een speciaal model ontwikkeld dat internationaal bekendheid heeft gekregen.
Ik weet niet hoe bedreven je bent in het Engels of wetenschappelijke artikelen, maar ik voeg wat bronnen bij. Misschien zou je eens op bezoek mogen bji de Werkgroep Voetbal Statistiek.

http://www.kennislink.nl/publicaties/in-voetbal-zit-toeval
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0377221702006835
http://keur.eldoc.ub.rug.nl/wetenschappers/4/6924/?pFullItemRecord=ON
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een opleiding alleen voor voetbal statisticus bestaat niet.
Vaak is statistiek een deelprogramma van een studie, denk aan een studie bedrijfswiskunde waar statistiek een onderdeel van is.
Een statisticus op een bank heeft een andere achtergrond als een psycholoog.
Alleen voetbal wedstrijden analyseren ed lijkt me geen fulltime job, mocht dat wel zo zijn dan zijn er weinig banen ben ik bang. Het zal een onderdeel van een baan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout, de meneer bij het EK-Lab van de NOS is in dienst van Ajax; hij analyseert daar de trainingen en wedstrijden, om tot optimale prestaties te komen. Hij doet dat nu enkele jaren, en met succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling, wist ik niet.
Maar om nu gelijk een mijn te geven.............ik geef duidelijk aan dat àls de baan al bestaat er niet erg veel zullen zijn. Kan me niet voorstellen dat dàt niet klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*min. Maar wie zegt hier dat ik een min geef? Als ik een toevoeging toevoeg, zet ik daar normaal ook wel bij of ik een + of - geef ;) Dat gedeelte wat jij zegt klopt namelijk wel, maar helemaal goed is het antwoord dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn excuses, verkeerde conclusie getrokken