Klopt het dat je bij fase B zonder contractsverlenging een contract voor onbep tijd hebt?

Mijn contract verloopt op 30 juni aanstaande. Ik zit in Fase B in de uitzendwereld maar ik zit mijn intercedent achter de broek aan om een nieuw contract te krijgen. Het is zeker dat ik nog een jaar werk heb, heb net 'promotie' gekregen.
Ik hoorde dat je automatisch een contract voor onbepaalde tijd hebt als het uitzendbureau niet tijdig een verlenging geeft.

Klopt dit? Wat is de termijn waarin het uitzendbureau dan geen contract geeft om een aanstelling voor onbepaalde tijd te krijgen?
Zelf had ik hier nog nooit van gehoord, terwijl ik nota bene Personeel en Arbeid heb gestudeerd!

Ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Je krijgt te maken met de CAO voor uitzendkrachten en de wet. Allereerst de wet.

Die schrijft in artikel 668 lid 1:
"Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan."

[Artikel 667 lid 1 verwijst naar de 'einddatum' van een contract met bepaalde tijd]

Dat betekent dat als het vorige arbeidscontract voor een jaar was, dat ook dit keer het contract weer voor een jaar zou zijn. Tenzij je vanwege de wettelijke regels nu een vast contract zou moeten krijgen, want dan wordt het een vast contract.

Dan nu de CAO. Je bent nu werkzaam in fase B. Er geldt:
"Fase B duurt twee jaar. De uitzendkracht is niet werkzaam in fase C (zie hierna lid 3 van dit
artikel) zolang niet meer dan twee jaar is gewerkt in fase B en/of niet meer dan acht detacheringsovereenkomsten voor bepaalde tijd in fase B zijn overeengekomen met dezelfde uitzendonderneming."

Dat wil dus zeggen dat je in fase B blijft, tenzij je de maximale duur van 2 jaar overschrijdt of dit het negende contract zou zijn. Dat is dus afhankelijk van het aantal en de duur van de contracten die je nu hebt. In fase C is er in principe sprake van een vast dienstverband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank!! Het leek me ook al te mooi om waar te zijn ;-) Ik had een contract van een half jaar, dan denk ik dat hij óf stilzwijgend met een jaar verlengd wordt en anders dus een half jaar (dat laatste wanneer ik toch nog mn contract krijg).

Andere antwoorden (2)

Als je contract is afgelopen en je krijgt geen nieuw dan betekent dat eenvoudigweg, dat je geen contract meer hebt. Hou zelf de termijn dus goed in de gaten mocht het uitzendbureau dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"C 1.De uitzendkracht is werkzaam in fase C zodra de uitzendovereenkomst na voltooiing van fase B wordt voortgezet, of als binnen dertien weken na voltooiing van fase B een nieuwe uitzendovereenkomst met dezelfde uitzendonderneming wordt aangegaan."

Zie voor alle fases de bron, daar vind je alle ABU-artikelen. Daaruit blijkt niet dat je automatisch een contract voor onbepaalde tijd hebt als het uitzendbureau niet tijdig een verlenging geeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook nog het derde punt van 'fase B':

"3.In fase B is de uitzendkracht steeds werkzaam op basis van een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd, tenzij uitdrukkelijk een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd is overeengekomen. In fase B kan het uitzendbeding niet in de overeenkomst worden opgenomen."
Computoon