Is een bedrijfsarts verplicht om actuele medische informatie op te vragen voor een gesprek?

Het gaat om een 2e keuring en medisch dossier is bij het 1e gesprek al opgevraagd. Het lijkt mij dat een juist uitgevoerd gesprek alleen kan plaatsvinden op basis van actuele informatie.

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, de bedrijfsarts is niet verplicht om informatie op te vragen bij de behandelend artsen. Als hij/zij meent een juist oordeel te kunnen vormen zónder deze informatie, dan mag dat.

Voor een beoordeling is een bedrijfsarts echter wél verplicht om een degelijk onderzoek uit te voeren. Als het dus noodzakelijk is voor dat onderzoek om medische informatie bij behandelaars op te vragen, zou hij dat moeten doen. Het is alleen aan de bedrijfsarts om te beoordelen of een degelijk onderzoek ook inhoudt dat deze informatie wordt opgevraagd. Al is het natuurlijk wel zo dat als dit niet gebeurt en je het niet eens bent met een advies, je ook een wat sterker punt hebt als je dit advies wilt weerspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb het zelf ook meegemaakt... ben wegens chronische ziekte in de ziektewet beland ging de ww in en nu uiteindelijk volledig afgekeurd ben 6 jaar verder.. bij mij gingen ze met een medische keuring wel al direct me dossier uit zoeken.. in mijn geval juist goed.. mijn ziekte was de achtergrond van alles maar dat ligt helemaal aan de situatie.. en of het bij jou ook bv chronisch is ..
hij moet het niet.. maar het gebeurt wel vaak maar is opzich alleen maar goed.. dan kunnen ze er rekening mee houden als je wel met dingen zowel lichamelijk als geestelijk zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag alleen met jou toestemming en blijft medisch geheim. Dus je baas mag niet de ins en outs hiervan weten. De bedrijfsarts mag wel aan je baas aanbevelingen doen mbt welke werkzaamheden je mag doen, voor hoeveel uur etc..