Mag je iemand ongevraagd inplannen voor het werk zonder overleg?

Ik ben 17 en werk in een supermarkt.als bijbaanje. Ik ben aangenomen voor de vrijdag en zaterdag. Toen ik op mijn rooster keek stond ik voor deze vakantie allr weken ingepland voor bijna alle dagen, ook hele dagen dus geen ochtend ofzo. Ik heb elke week maar 1a2 dagen vrij. Normaal zit ik op school met een zware opleiding voor mij. Mag zei mij zomaar inplannen zonder dat we het hebben overlegd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Wel als er in je contract staat dat je in de vakanties meer wil werken/moet werken...
Wat vaak het geval is bij bijbaantjes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet netjes om dit zonder overleg te doen. Ik zou dit even voorleggen dat dit buiten jou om is gegaan en dit niet is overlegd. Misschien komen jullie er samen op een andere manier uit als je zelf niet je hele vakantie wilt werken, dat je wel een gedeelte ingepland wilt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik het even navragen bij FNV Jong. Zij weten wat er allemaal in je cao zou moeten staan en of dit tegen de regels is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op dit emailadres kun je ze bereiken: tryout@fnvjong.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hangt af van wat er in jouw arbeidsovereenkomst staat. Als hierin is opgenomen dat je tijdens vakanties een x aantal uren of dagen werkt, kan je ingepland worden. Het kan alleen niet zo zijn dat je maar 1 dag in de week vrij bent. Dat is niet overeenkomstig de arbeidstijdenwet. Mijn advies is om eerst je contract even na te kijken en dan contact op te nemen met degene die de roosters plant. Geef aan dat je het fijn vindt als je gevraagd wordt of je een bepaalde periode iedere dag wilt werken en kijk of je verplicht bent je vakantie op een bepaalt moment aan te vragen. Als je op een positieve manier overlegt, en aangeeft wat je wel en zeker niet kunt werken, kom je er vast wel uit. Zo niet dan moet je kijken of je het nog een stapje hoger kunt bespreken of dat je dit accepteert of niet.