Is er verschil in een werkrooster aanpassen of een werkrooster wijzigen?

Mijn rooster is gewijzigd.
Qua werktijd en het heeft daardoor gevolgen voor declaratie's en soms in een dagindeling.
Ik heb in onze CAO een artikel gevonden waarin staat dat een vast rooster niet gewijzigd mag worden zonder enig overleg en overeenstemming met de werknemer.
Mijn leidinggevende geeft aan niets gewijzigd te hebben maar aangepast te hebben.
Hij noemt het goed werkgeversschap.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Kaylee;

Ga informeren bij collega's die hier ook mee te maken hebben en leg jullie verhaal bij de OR neer. Laat de werkgever daar maar eens uitleggen wat het verschil is tussen aanpassen en wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

* wij·zi·gen wijzigde, h gewijzigd veranderingen maken in

* aan·pas·sen paste -, h -gepast 1 op proef (laten) aantrekken: een jas ~ 2 met iets in overeenstemming brengen: zich ~ zich schikken naar de omstandigheden

Aanpassen gebeurt dus in overeenstemming.

Is het echt zo erg dat je er een "conflict" van wilt maken. De banen liggen niet echt voor het oprapen. Je moet natuurlijk niet alles maar over je heen laten gaan, maar elkaar tegemoet komen is waarschijnlijk de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het inderdaad met je eens en kan mij inbeelden dat je niet helemaal happy-de-peppie bent met de nieuwe situatie. Dan zou je als collectief (dus zo veel mogelijk werknemers) naar je baas kunnen stappen en dit probleem aankaarten. Niet alleen gaan, misschien kan het ook via de personeelsvertegenwoordiging, ik denk niet dat je baas het leuk zal vinden dat er ineens een groot aantal werknemers in zijn kantoor staan om te klagen. Collectief kan je het goed brengen en de kans dat er iets aan de situatie gedaan wordt is groter! Heel veel succes!
Of je rooster nu gewijzigd word of aangepast het is niet meer dan netjes om dat altijd eerst in overleg te doen.Helaas is het wel zo dat als jij aangenomen word voor 30 uur per week bv het niet uit maakt wat en waneer je werkt,spreek jij af bij het krijgen van je baan ik wil 30 uur per week werken dan en dan kan ik dan dan en niet en ze gaan er dan mee acoord kun nen en mogen ze dat niet zo maar veranderen,echt dit staat dan ook zo in je contract wat jij hebt ondertekend.Bij mij was het namelijk andersom ik wilde graag een andere dag vrij ipv wat er afgesproken is en mkijn baas beroepte zich op het contract wanneer ik wel en niet kon werken,echtwer door omstandigheden verenderde bij dit en kreeg ik dus geen andere dag omdat het niet megelijk was.Toen ik mijn ontslag uiteindelijk in ging dienen kon het ineens wel!!!!Maar nogmaals ik weet niet wat je afgesproken heb,maar hoe dan ook even vragen is wel zo netjes en vind ik het dus geen goed werkgeversschap,eerlijk gezecht vind ik het gewoon brutaal.!!!!!!!Het is geen rekening houden met,en geen goede communicatie!!!!!