Wat is het verschil tussen een beoordelingssysteem en een beoordelingsgesprek?

Volgens mij is een beoordelingsgesprek een onderdeel van een beoordelingssysteem, maar dat weet ik niet zeker. En als dat inderdaad klopt, waaruit bestaat een beoordelingssysteem dan nog meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een 'beoordelingssysteem' bestaat uit een systematisch opgesteld geheel van allerlei hoofddoelen en daaruit afgeleide doelen die tot op detailniveau zijn uitgewerkt. Het zijn als het ware de normen waaraan de medewerker moet voldoen en waarop je dus wordt beoordeeld. Aan het begin van een periode (bijv. een jaar) worden de eisen waaraan je moet voldoen, afkomstig uit dat systeem, met je besproken, zodat je weet wat de bedoeling is. Dit noemt men (bijv.) een planningsgesprek. Is dus ook een onderdeel van het beoordelingssysteem. Periodiek (bijv. maandelijks) wordt bekeken in hoeverre je die doelen bereikt hebt of dat je 'op de goede weg bent'. Dat kan in een 'voortgangsgesprek' gebeuren of in een wat uitgebreider 'evaluatiegesprek'. Aan het eind van de periode (zeg: een jaar) wordt bekeken of de afgesproken doelen zijn gerealiseerd. Dat gebeurt dan in een beoordelingsgesprek. Het is mogelijk dat het beoordelingssysteem aan een puntensysteem gekoppeld zit, met daaraan vast een beloningssystgeem. Hoe sneller/beter je de doelen gerealiseerd hebt, hoe meer punten en hoe sneller het salaris omhoog gaat (gemaximeerd uiteraard). Het beoordelingsgesprek is dus een onderdeel van het beoordelingssysteem. Een aantal doelen in het beoordelingssysteem kunnen gehaald worden uit de 'resultaatgebieden' zoals die in je functieomschrijving staan. Kortom: hoe voer je je vak uit, vanuit verschillende punten gezien. Maar er kunnen ook algemene doelen worden opgenomen waaraan je moet voldoen, bijv. 'samenwerking', 'ccommunicatie', 'kennisoverdracht.'. Ook deze zijn weer uitgewerkt op verschillende niveaus (afhankelijk van de functie van de medewerker) zodat ook de 'prestaties' van de medewerker op deze gebieden in de beoordeling (dus ook in het beoordelingsgesprek) kunnen worden meegenomen.

Het zal per soort werk verschillende zijn. Maar als er een beoordelingssysteem wordt gebruikt, dan maakt het beoordelingsgesprek daar natuurlijk deel van uit. En wat verder bijgehouden kan worden is bijvoorbeeld hoeveel klanten jij helpt, hoeveel producten je verkoopt, hoeveel items jij op een dag kunt verwerken, hoe lang je er over doet om een taak te volbrengen, et cetera.

Veel, vooral grote, ondernemingen werken met een beoordelingssysteem waarbij taken, verantwoordelijkheden en leeftijd van de kandidaat in een schaal verwerkt zijn, zodat willekeur bij de beloning uitgesloten wordt. Er bestaan internationaal georiënteerde bureaus die zulke systemen maken en up-to-date houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100