Als je per 1 augustus ontslagen wordt, mag je dan niet op vakantie als je recht wil hebben op een WW uitkering?

Op de site van het UWV staat als voorwaarde "U bent direct beschikbaar voor betaald werk. Maak dus bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan zou kunnen beginnen."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bespreek het met je werkcoach. Een korte vakantie doet je goed en zal zorgen dat je met frisse moed op zoek kunt gaan naar een baan. Bovendien... Je hebt al vakantie gehad, dus je nieuwe werkgever weet in ieder geval dat hij niet meer op hoeft te draaien voor jouw vakantie. Succes met solliciteren!

Het beste antwoord

Beste ElizaB,

Je mag direct na je ontslag op vakantie.
Je geeft bij je aanvraag aan of als deze al gedaan is met het wijzigingsformulier WW.

UWV beoordeelt hoeveel dagen je met behoud van je uitkering op vakantie mag.
Je krijgt hierover een beslissing thuis gestuurd.

Ga je meer dagen op vakantie dan je met behoud van uitkering kan?
Dan wordt voor dat aantal dagen geen WW-uitkering betaald.
Vanaf de dag dat je weer terug bent start de betaling weer.

Actuele informatie over het op vakantie gaan tijdens je WW-aanvraag vind je hier: http://bit.ly/Jlcj56

Ik wens je veel succes met het zoeken naar een andere baan.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Dan heb je wel vakantiegeld van de huidige werkgever ontvangen, en de kans zit erin dat je al lang een reis hebt geboekt. Dus die mag gewoon uitgevoerd worden. Maar zodra je een uitkering ontvangt kan je alleen in overleg met het UWV een vakantie van maximaal 2 weken afspreken.
Amadea
11 jaar geleden
De bepaling die je hierboven noemt, heb ik op de site van het UWV kunnen vinden. Daar staat echter ook:

"Als u een WW-uitkering heeft, kunt u per kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december) 20 vakantiedagen opnemen. U krijgt tijdens uw vakantie gewoon WW, maar u hoeft niet te solliciteren. Bent u een deel van een jaar werkloos? Dan krijgt u alleen over dat deel van het jaar vakantiedagen.
Weekeinden en feestdagen tellen niet mee als vakantiedagen. Vakantiedagen die u niet gebruikt, kunt u niet meenemen naar het volgende jaar. U krijgt die dagen ook niet uitbetaald."

"Geef uw vakantie op tijd door; uiterlijk 1 dag voordat uw vakantie begint. Ook als u maar een paar dagen weggaat. U geeft uw vakantie door met het Wijzigingsformulier WW."

"Wij laten u per brief weten hoeveel dagen u op vakantie kunt gaan terwijl u WW krijgt.
Neemt u meer vakantiedagen op dan u heeft? Dan krijgt u over deze dagen geen uitkering. Maar moet u wel solliciteren of werk accepteren. Doet u dit niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering."

Bovenstaande citaten komen van de site van het UWV. Wel ermee rekening houden dat men 20 dagen toestaat per kalenderjaar. Stel dat de ww in zou gaan op 1 augustus en de uitkering zou duren t/m 31 december, dan is er dat jaar recht op 5/12 * 20 dagen, 8 1/3 dag dus en da's minder dan 2 volle vakantieweken (weekeinden tellen niet mee.)

Nog enkele aandachtspunten (van www.werk.nl:

"•Nadat u werkloos bent geworden, heeft u 2 dagen de tijd om u in te schrijven bij UWV WERKbedrijf en een WW-uitkering aan te vragen.

•U kunt een WW-uitkering al 1 maand voordat u werkloos wordt, aanvragen."
Computoon