Wat zijn je carrièremogelijkheden als leerkracht in het voortgezet onderwijs?

De meeste afgestudeerden vinden snel een baan in het onderwijs. De werkgelegenheid in het onderwijs neemt sterk toe doordat klassen kleiner worden, leraren minder uren per week gaan werken en er veel leraren met pensioen gaan. Er is vooral een grote behoefte aan leraren in de talen en exacte vakken. Na een aantal jaren als leraar is het mogelijk om door te stromen naar een directiefunctie binnen de school.
Een werkomgeving buiten het onderwijs is ook mogelijk. De vaardigheden die je ontwikkelt, kun je prima gebruiken in functies waarin je omgaat en communiceert met mensen. Zo kun je gaan werken in de voorlichting, het toerisme, de automatisering of bij de overheid.

Dus je zit redelijk goed, maar als leerkracht duits zit je veel en veel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Klinkt positief. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf waar je woont. In de groeigemeentes (Almere) is vaak wel een school met vacatures, maar bij de leegloopgemeentes (uiterste noorden en uiterste zuiden) nemen de scholen niemand meer aan.
Het hangt er ook vanaf of je Vmbo, havo, vwo, mbo, hbo of universitair wilt/kunt lesgeven. Ook of je een combinatie van niveaus wilt/kunt lesgeven.
Als laatste hangt het er vanaf of je fulltime of parttime wilt werken.

In de link hieronder zijn er 722 vacatures voor heel Nederland