Bestaat de baan waarbij je handleidingen schrijft en je hiervoor ook zelf het onderzoek doet?

Ik ben 37 jaar en nog op zoek naar de "echt" bij mij passende baan. Mijn werkervaring ligt in de IT (helpdesk, programmeren en nu functioneel beheerder websites), maar dat is niet speciaal omdat de techniek me trekt. Ik ben een puzzelaar, gedetailleerd, onderzoek graag, leergierig (breed geïnteresseerd) en toch ook wel creatief (niet niveau kunstenaar of webdesigner). Duidelijkheid, service en gebruikersvriendelijkheid vind ik belangrijk. Ik kan me goed inleven in anderen; Dat bleek al tijdens mijn lerarenopleiding en de resultaten die ik haalde bij de zgn educatieve vakken. Maar toch wilde ik geen leraar worden. Ik heb de HBO-opleiding wiskunde (Tilburg) afgemaakt. Tester lijkt een optie, maar dit lijkt me niet het werk dat ik iedere dag zou willen doen (teveel herhaling).
Handleidingen (papier of internet) schrijven en daarnaast onderzoek doen en/of testen en controleren lijkt me wel perfect! Maar is dat een bestaande baan?? En zo ja, welke is dat en bij welke bedrijven vind je deze? En welke opleiding is nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een baan als product tester. Je kan misschien san ook wel schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me toch dat je zo'n baan in een technische onderneming moet zoeken - zie reactie van khepput. Zelf heb ik in mijn laatste baan (ben gepensioneerd) vaak inbouwhandleidingen moeten schrijven in het Nederlands en Duits. Het betrof afdichtingscomponenten die ik uit de VS importeerde en die ingebouwd werden in turbines, centrifugaalpompen, papiermachines enz.
Je moet voor dit werk ook taalkundig goed op de hoogte zijn. Je zou open solliciaties kunnen sturen naar een aantal (grotere) technische firma's.

Antwoorden (1)

Testen en controleren kan je bij de Consumentenbond of de ANWB doen.
Voor handleidingen schrijven zal je Nederlands en/of Communicatie moeten hebben gedaan.
Met alle respect, maar jouw vraag leest niet lekker en dat is toch een van de belangrijkste dingen eisen die aan een handleiding worden gesteld.