wat doet een officier van de marechaussee allemaal?

Ik was erg nieuwsgierig bij sommige plaatsen zie ik staan van een officier vergaderd alleen maar en stuurt mensen aan. Maar toen zag ik een foto van een officier en een luitenant generaal die gewoon handboeien, pepperspray en een pistool op zak hadden. en de 1 was van een bike team Maar mij lijkt dat een officier dit werk ook doet toch? Of het lijkt me ook dat hij dit zelf bepaalt en een luitenant generaal al helemaal! klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Binnen de Koninklijke Marechaussee zijn er veel verschillende functiemogelijkheden. Zo is de Marechaussee belast met de beveiliging van het Koninklijk Huis, politietaken voor de Nederlandse Krijgsmacht, politietaken op de luchthavens, bijstandsverlening aan de politie, persoonscontrole langs de grenzen, mobiel toezicht op vreemdelingen, beveiliging van waardetransporten van de Nederlandsche Bank, buitenlandse politiemissies en ondersteuning aan de recherche door de Centrale Justitiële Dienst. Tevens heeft de Marechaussee een eigen meldkamer en een multi-inzetbare 'Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten'.

Als Officier Marechaussee word je werkzaam binnen een van deze functies. Afhankelijk van de functie zal de Officier Marechaussee meer administratieve of meer praktische taken uitvoeren. Het staat vast dat elke Officier te maken krijgt met papierwerk, maar de mate van contact kan verschillen.

Het is mogelijk dat de Officier uitgezonden wordt op buitenlandse missies. Momenteel is er bijvoorbeeld een verzoek gedaan aan het kabinet vanuit de NAVO om politie-agenten of Marechaussee uit te zenden naar Afhanistan om daar zorg te dragen voor de opleiding van Afghaanse agenten.
Bovendien krijgt de Officier Marechaussee te maken met onregelmatige werktijden en verschillende weers- en omgevingsomstandigheden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de marechaussee is geen luitenant generaal. Maar een officier van de marechaussee werkt ook ondanks dat hij leiding geeft. Een pistool behoort gewoon tot de uitrusting. Verder hebben ze alleen de uitrusting bij zich als ze politie taken uitvoeren en verder niet.

Toegevoegd na 29 minuten:
Zie de links
http://www.werkenbijdemarechaussee.nl/taken_bevintluchth.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke en ze voeren ook gewoon veel politie taken uit? en bij de marechaussee is wel een luitenant generaal of sorry de Commandant van de marechaussee. Maar hoe vaak voeren ze gewone politie taken nou uit?
Wat je ziet zijn alleen taken in vredestijd. In oorlogstijd worden ze MPs (militaire politie), bewaken de krijgsgevangenen en brengen troepen van en naar het front. En ze trekken daarbij een groen legeruniform aan met een blauwe MP band om de arm en een witte helm.

Toegevoegd na 13 minuten:
Daar is leiding nodig om je vraag te beantwoorden. Dan hebben ze ook geweren en zelfs een mitrailleur ipv een pistool.