Mag een werkgever je op je inkomen korten?

Ik heb 6 jaar geleden promotie gemaakt, maar eigenlijk blijkt nu ((wederzijds) dat ik er niet geschikt voor ben. Ikzelf heb dit een jaar geleden aangegeven en men gaat er nu werk van maken mij te degraderen naar een andere (en lagere) functie. Heb ik nog steeds recht op mijn huidige inkomen? Werk nu al 22 jaar bij deze werkgever.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer jullie beiden akkoord gaan met de demotie, kunnen er afspraken gemaakt worden over het salaris. In principe aanvaard je namelijk met de lagere functie ook het bijbehorende salaris. Omdat dit natuurlijk niet aantrekkelijk voor jou is en de werkgever er ook belang bij heeft dat je een (lagere) functie gaat uitoefenen, zou je een afbouwregeling kunnen afspreken. Zo kom je in bijvoorbeeld 2 a 3 jaar terecht op het juiste salaris. Ook kun je zoals bovengenoemd, afspreken dat je je huidige salaris behoudt, maar dat je geen CAO stijgingen zult krijgen. Zo "eet je" het extra salaris als het ware op. Deze afspraak is voor de werkgever alleen aantrekkelijk indien je binnen redelijke tijd in de nieuwe salarisschaal kunt uitkomen. Als het verschil te groot is kan de werkgever redelijkerwijs verlangen dat je een stapje terug doet in salaris. Tenslotte doe je dat ook in functiezwaarte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja want bij een andere functie kan een ander salaris horen. Vaak zijn werkgevers hier coulant in en hou je bijvoorbeeld je salaris, maar groei je minder hard of niet tot je je salaris in hebt gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja naar zo veel jaar . Er had in het begin ,zo na 3maanden enz steeds gesprek jes geweest kunnen zijn over jou functioneren en hoe jij je er bij voelt en of je een cursus nodig zou hebben enz. Dan weer na weer een periode enz enz maar nu na 6 jaar nee ,niks tekenen ,waar iets in staat dat je een andere job krijgt zonder dat er staat dat je gewoon je oude salaris mag behouden enz pas op dit kan invloed hebben zelfs op je pensioen . Ben je lid Vd bond ? Of voor rechts hulp verzekerd . Vraag gewoon wat je baas er van vindt ,en dat je gewend ben aan dit salaris .succes