Is het nog van deze tijd om in een pak naar een sollicitatiegesprek te gaan?

Ik heb naar een functie binnen hetzelfde bedrijf gesolliciteerd maar een andere afdeling (natuurlijk). Ik weet dat er daar geen mensen zijn die in (maat) pak rond lopen. Is het dan toch verstandig in een pak naar de sollicitatiegesprek te gaan of is dit uit de tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja het is nog van deze tijd om in een maatpak naar een sollicitatie te gaan.
Echter...
voor een bouwvakker of dokwerker die voor een werfplaats solliciteert staat het clownesk

voor iemand die een administratieve job ambieert staat het nog altijd netjes.

Bovendien is het ene maatpak het andere niet. Je hebt eindeloze variaties tussen extreem stijf-klassiek en soepel gekleed-sportief.

Draai of keer het zoals je wil, als je de moeite doet om je net iets netter te kleden dan je doorgaans gewend bent dan geef je aan dat je ook bereid bent om je net iets meer in te spannen op kritieke werk-momenten.
Een maatpak is niet enkel een kwestie van uiterlijk vertoon, er zit ook een stuk psychologie en filosofie achter.
De meeste managers of directeurs bewust of onbewust zijn gevoelig voor dat subtiele teken van innerlijke wilskracht om net een stapje verder te gaan of net dat tikkeltje anders te zijn dan men van jou zou verwachten, begrijp je?

Verder blijf je gewoon jezelf, dus meet jezelf een pak aan dat écht bij jou en jouw stijl past. Dan kan je het bij andere gelegenheden ook nog dragen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als jij de mensen bij wie je gaat solliciteren al kent, en het betreft geen leidinggevende functie, dan is een pak overdreven. Gewoon netjes en schoon is prima. Maar bij een hoge functie in een nieuw bedrijf kan een pak juist voorgeschreven zijn. Dus het hangt erg af van de plek die je wilt gaan krijgen.
Amadea
12 jaar geleden
'In deze tijd' gaan mensen niet meer standaard in pak naar een sollicitatie. Je kent het bedrijf al goed, dus je weet vast al hoe je je straks zal kleden in je nieuwe functie. Ga nét iets gekleder dan dat! Zorg er sowieso voor dat er niets stuk/vuil is en besteed iets meer aandacht aan je haar, scheren, handen en nagels.
Als je dit doet dan kom je goed voor de dag, maar doe je je niet (veel) voornamer voor dan je bent. Zo laat je een juiste indruk achter en door de puntjes op de 'i' te zetten met je uiterlijke verzorging, maar je wel meteen een goede indruk.

Succes! :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
(Per ongeluk als reactie geplaatst, had toevoeging moeten zijn.)

Wanneer je gewoon in spijkerbroek je nieuwe functie in kunt gaan, doe dan een nette (niet zo’n versleten look) donkere aan. Hier kan prima een colbert op. Je kan een overhemd aan doen, maar bijvoorbeeld een coltruitje kan ook.

Als vrouw zijnde heb ik misschien privileges wat kleden aangaat, maar ik heb ook eens een colbert op een T-shirt gedragen. Al was dit dan niet naar een sollicitatie… :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van het vorm van je gesprek. Heb je een formeel gesprek zo als meestal een sollicitatie is zou ik je zeker willen aanraden om in ieder geval netjes er heen te gaan, dus een colbert. Presentatie van je zelf is het halve werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees jezelf en draag waar jij je prettig in voelt in combinatie met de 'kleding code', van die afdeling en van de mensen waar je het gesprek mee hebt.

Weet niet of zij jou al kennen. Het komt mi raar over als je opeens totaal anders bent dan dat zij jou kennen.

Ga op onderzoek wat de dresscode daar is, dat wordt als het goed is ook je toekomstige werkplek.

Heb een link bijgevoegd, misschien kun je er iets mee.

In iedergeval heel veel succes met je gesprek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mindfull

Is het nog van deze tijd om in een pak naar een sollicitatiegesprek te gaan?

Er staat al veel hierboven, toch ter aanvulling :

Afhankelijk van het soort baan (vakkenvuller / middenkader / directeur) en de herkomst van het bedrijf (Nederlands of bijv. Amerikaans - veel meer hierarchie) zou je kunnen afwegen of de drang om heel netjes voor de dag te komen te bedwingen valt.

Met in het directie-geval een maatpak, het middenkader een gewoon pak of goeie jeans of andere nette broek met een nette colbert erop en een gestreken overhemd onder dat colbert.
Als hekkkensluiter de vakkenvuller met een oude 'gedragen / versleten' jeans met daaronder sportschoenen te bedwingen.

We moeten natuurlijk niet de gewone valkuilen vergeten (haar wassen of kapper, schone handen, schone tanden, schone nagels en natuurlijk gepoetste leren schoenen...)

Wij vergeten de sportschoenen die de vakkenvuller draagt en daar is natuurlijk niets mis mee, maar ze moeten niet kapot zijn...

@mindfull

het advies : zoek hierin de soort baan (qua gewicht in de hierarchie) en vind de perfecte mix aan kleding die jou de goede indruk laat geven in ieder geval !

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat er nog wat ontbreekt in de vorige antwoorden dus dat wil ik nog toevoegen.
Ik zou altijd in pak gaan, het gaat er niet alleen om dat het netjes is, maar ook om aan je werkgever te laten zien hoe serieus jij het gesprek neemt. Jouw kledingkeuze zegt wat over jezelf. Beeld jezelf eens in dat jij werkgever bent en je hebt 2 sollicitanten. alle kwaliteiten zijn vergelijkbaar, 1 in pak en ander in nette spijkerbroek en overhemd. Ik zou dan zeker voor die in pak gaan...

Toegevoegd na 1 minuut:
zelfs voor een bouwvakker of dokwerker, maar dat is mijn mening :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat de kledingkeuze wat over je zegt klopt. Maar het klopt niet dat een werkgever altijd zou kiezen voor iemand in een net pak. Mijn langst durende baan heb ik gekregen nadat ik had gesolliciteerd in een tuinbroek met een ruitjesbloes waarvan de mouwen opgerold. Ik straalde uit iemand te zijn die de handen uit de mouwen steekt, een aanpakker. En die kon men wel gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat zal dan een unieke situatie geweest zijn. Als ik vragen mag hoe kwam je op het idee om in een tuinbroek te gaan solliciteren? Mooi dat het goed voor je uit pakte, maar dit lijkt mij in deze maatschappij meer uitzondering dan regel!
Amadea
12 jaar geleden
Het was een nieuwe broek, en hij stond me goed!
Indien het hetzelfde bedrijf betreft en alleen een andere afdeling, én de mensen daar niet in pak lopen, zou ik geen pak dragen. Wel zou ik netjes gekleed gaan (afhankelijk van het soort bedrijf uiteraard), bijvoorbeeld een nette spijkerbroek en een zwart overhemd. Wellicht een colbert eroverheen.

Wees jezelf, gedraag je naar je beste normen en waarden en doe waar je voor komt, en dan komt het vast goed!