Kan de baas mij laten werken op zaterdag?

Er zijn meer van dit soort vragen maar niemand leest het contract. Ik heb dat WEL gedaan. Ik heb een contract van 36 uur per week, ik werk er al 55 in die 5 dagen. Echter wil hij me verplichten tot zaterdag werken omdat ik het goedkoopst ben. Ik volg langs m'n werk ook nog een HBO studie en ik heb die tijd zaterdag nodig voor mijn studie. In mijn contract staat: "werknemer is verplicht te werken wanneer aangegeven door de werkgever van maandag t/m zondag." Dus, ook al zit ik VER over mijn contracturen, kan hij mij verplichten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan jou volgens mij sowieso al niet verplichten om op een bepaald moment te werken, ik geloof dat dat nog altijd in samenspraak moet. En zeker omdat jij al zoveel werkt en ook nog eens een studie volgt, lijkt het mij meer dan logisch dat je gewoon nee mag zeggen hoor ;)
Amadea
11 jaar geleden
Staat er behalve die dagen waarop je verplicht bent om te werken als de werkgever dat aangeeft niet ook iets over het aantal uren dat je maximaal boven je contractuele uren te werk gesteld mag worden? Dat is toch zoiets als niet meer dan zoveel procent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof nooit dat zo'n contract geldig zou zijn, dat zou willen zeggen dat jouw werkgever jou kan verplichten 24x7 te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje Ja, dit lijkt mij ook wel zo logisch. Ik moet al wekelijks naar de fysio omdat mijn nek en schouders ramvast zitten van stress/spanning en gebrek aan ontspanning. @Amadea Hmm, nee, kan daar niks over vinden. @panteao Vanuit jouw opgegeven bron kan ik opmaken dat hij dat alleen maar kan onder bijzondere omstandigheden. Maar mijn baas is er zo eentje, die gooit het daar altijd op...of hij verzint wel iets.

Het beste antwoord

Op de hoofdvraag: Kan de baas mij laten werken op zaterdag? Moeten we antwoorden: ja.

Er zijn echter wel een berg regeltjes, die goed worden weergegeven in de link.
Er zijn er veel die interessant zijn in jou verhaal,
waaronder:
-> gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan 60 uur per week werken gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.
Deze regel overtreden jullie dus, aangezien je dus al langer dan 16 weken 55 uur per week aan het werk bent.

Na een werkdag mag de werknemer elf uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de zeven dagen ingekort worden tot acht uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken. Na een vijfdaagse werkweek mag de werknemer 36 uur aaneengesloten niet werken.
-> Hier gaat de baas ook scheef indien je in een week dus 6 dagen moet werken. 6 dagen zou wel kunnen, maar zeker niet structureel.

Maar het antwoord blijft: ja. Je zou 'verplicht' op zaterdag moeten gaan werken, maar dan moet je dus wel twee andere dagen in de week vrij krijgen. (liefst aan elkaar, maar minimaal 2 periodes van 32 uur in een periode van 14 dagen.

Maar goed, lees dus vooral de link.

Veel antwoorden en reacties zijn ook zoiets als: Dan stop je er toch mee. Maar ik begrijp goed dat dat helemaal niet makkelijk is. Waar krijg je dan geld vandaan om te eten.... -> sterkte dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er worden bij ons wel meer regels overtreden. Ik rij vrachtwagen, maar ik mag mijn rij- en rusttijden niet gebruiken. Dus ik mag geen pauzes pakken. Op de een of andere manier praat hij zich daaronder uit bij inspectie. Pak ik toch pauzes, dan gaat hij het mij heel erg zuur maken. Maar kortom, ik ben gewoon de sjaak...

Andere antwoorden (1)

Als er mensen zijn in het bedrijf die het zelfde werk doen maar niet hoeven over te werken kan de werkgever dit ju niet verplichten, de werkgever kan je naar rato verplichte over te werken als dat nodig is echter dient het overwerk over alle werknemers gelijk verdeeld te worden.

Bedenk ook dat ondanks alles jou studie voorrang moet krijgen op je werk, geld verdienen is leuk maar geeft je geen stabiele toekomst.