Mag een werkgever een werknemer veplicht thuis laten herstellen ten koste van eigen vrije dagen?

Mijn partner heeft vanwege een conflict 2 weken ziek thuis gezeten. Heeft zichzelf netjes ziek gemeld op de juiste manier. Nu heeft hij gisteren een gesprek gehad op zijn werk en er worden nu compromissen gesloten, maar zijn werkgever wil nu dat hij nog 2 weken thuisblijft om te herstellen ten koste van zijn eigen vrije dagen. Dit klinkt mij heel gek in de oren. Kan dit zomaar? Ik ben hier eigenlijk heel erg boos over, want het gaat ook ten koste van onze vrije tijd samen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij hebben ook al vakantie geboekt. En de vakanties zijn ook al vorig jaar goed gekeurd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De werkgever kan hem niet verplichten in die zin dat er ontslag zal volgen als je man hier niet mee akkoord gaat. Je bent voor de wet ziek en daar herstel je van, of je bent vrij omdat je verlofdagen hebt opgenomen.
Eigenlijk is de arbo-arts degene die hier een advies in kan geven. Het is wel zo, dat als de ziekte door een arbeidsconflict komt, de arts je man niet zomaar ziek zal verklaren. Dan kan hij kiezen om aan het werk te gaan, of zelf vrije dagen op te nemen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee natuurlijk kan een werkgever je man niet verplichten om zijn vakantiedagen op te nemen omdat hij ziek is. Is je man niet lid van een bond?
carmel163
10 jaar geleden
Ik vind het woord "herstellen" hier verwarrend. Je herstelt van een ziekte en dat doe je door uit te zieken tijdens ziekteverlof. Omdat het hier om een arbeidsconflict gaat en er dus waarschijnlijk naar het oordeel van de arbo arts geen medische ziekte is, lijkt mij hier ook geen sprake van "herstellen". Er kan wel sprake zijn van een afkoelings- of interventie periode die bij de oplossing van het arbeidsconflict hoort. De vraag is of de werkgever bereid is die door te betalen. Als dat niet zo is en je man blijft "ziek" thuis, dan kan er loonopschorting plaatsvinden, tot duidelijk is hoe het conflict in elkaar zit. Als blijkt dat de werkgever schuldig is aan het conflict zal er een nabetaling worden gedaan. Voor meer info: http://www.osb.nl/wp-content/uploads/downloads/2013/04/STECR-Arbeidsconflicten-verkleind.pdf Veel succes!