Is dit redelijk? Moet de werkgever de no-claim vergoeden? zie uitleg.

Op het werk maken we gebruik van een bureau van psychologen die medewerkers die psychisch in de knel komen helpen. Deze behandeling wordt door de werkgever betaald. De problemen zijn zelden alleen ontstaan door het werk, maar meestal is het een combinatie van factoren (bijv. perfectionistisch persoon en drukke baan).

Dat psychologenbureau maakt gebruik van een verwijzing van de bedrijfsarts waardoor zij de kosten van de psychologische hulp gedeeltelijk kunnen claimen bij de zorgverzekeraar. Het restant (ruim 800 euro voor 8 behandelingen met rapportages en rondetafelgesprek) wordt door de werkgever betaald.

Nu krijg ik een vraag van een medewerker of wij als werkgever de no claim die zij verliest vergoeden (dus 155 euro). Zij heeft verder geen gebruik gemaakt van zorg dit jaar en doordat wij deze hulp hebben aangeboden, moet ze nu de no-claim betalen.
Daarnaast geldt normaal gesproken voor psychologische hulp 10 euro eigen bijdrage per sessie. Of we dat ook deden vergoeden.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een redelijk verzoek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind dit géén redelijk verzoek, ze had hulp nodig en heeft die gehad, of ze nou door de bedrijfs- of door de huisarts wordt doorverwezen maakt niet uit.
Jullie hebben de hulp aangeboden en ze heeft die aanvaard dus is ze haar eigen risico kwijt. De hulp moet betaald worden.
Wel handig om in komende gevallen dit van te voren alvast duidelijk te hebben, maar dat had je vast zelf ook wel bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind dit een onredelijk verzoek, en zou dit niet inwilligen als ik er als werkgever onderuit kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redelijk is datgene wat is afgesproken. Als er iets wordt aangeboden met de opmerking 'de werkgever vergoedt dit' dan kan je er van uit gaan dat alle kosten door de werkgever betaald worden.

De claim die zij bij de zorgverzekeraar indienen geschiedt dus op jouw naam, niet op naam van het bedrijf. In dat geval kan je die kosten terugvragen bij de werkgever.

Het is niet duidelijk wie het verzoek heeft gedaan voor de 10 euro per sessie, maar ook daarvoor lijkt de werkgever in de picture te staan om voor de kosten op te draaien.

Eigenlijk alles is gebaseerd op jouw opmerking 'deze behandeling wordt door de werkgever betaald'. Als die opmerking niet zo letterlijk moet worden genomen of als daar voorwaarden bij staan, geldt mijn antwoord misschien niet meer voor 100%.
itsme
14 jaar geleden
Ik neem aan dat het "psychisch in de knel komen" dan ook door het werk is veroorzaakt. Dan treft de werknemer in principe geen schuld, en lijkt het billijk dat het bedrijf de no-claim vergoedt. Het risico is wel, dat anderen met een bedrijfsgerelateerd "ongeval" dan ook komen om hun no-claim op te eisen.

Kan de bedrijfsarts geen verwijsbrief schrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bedrijfsarts heeft een verwijsbrief geschreven, maar dat maakt verder geen verschil. De psychische klachten komen meestal door combinatie van factoren. De controle op de no-claim is erg moeilijk. Als die persoon ook medicijnen heeft gehad of naar de fysio is geweest, dan ben je de no-claim ook kwijt.