Is het vreemd om met een VWO diploma politieagent te willen worden?

Zoals uit de titel al blijkt, ik ben geslaagd voor mijn examen en ik vroeg me af ; Ik wil graag bij de politie omdat het me gewoon leuk lijkt op met mensen te werken, het is afwisselend en je bent veel buiten. Maar ik ken mensen die zeggen dat ik gewoon wat in het bedrijfsleven moet gaan doen maar ik heb geen zin om heel de dag in een kantoor op een computertje te zitten. Iemand tips/ideen?

Ten tweede wil ik graag weten verdiend een hoofdagent nou goed. Ik ken mensen die zeggen dat politieagenten erg goed verdienen, en ik ken mensen die zeggen dat er heel moeilijk van rond te komen is. Misschien zijn er op dit forum agenten met een gezin? Ook wil ik graag weten hoe de promotie bij de politie eigenlijk werkt. Ligt het aan je ervaring, als je een aantal boeven vangt of een x aantal bonnen uitschrijft.

Ook heeft iemand mij gesuggesteerd om ambulanceverpleegkundige te worden, dit lijkt me opzich ook wel een leuk beroep. Heeft iemand hier een salarisindicatie van en verdient het beter als een hoofdagent?

Bedankt voor jullie aandacht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Jij moet doen wat jij wilt. Als jij politieagent wilt worden kan dat! Jij bepaalt je leven en je leven hangt niet alleen maar aan je diploma. Dus nogmaals.. doe gewoon wat jij wilt!

Toegevoegd na 40 seconden:
En het is btw niet vreemd als je met een VWO diploma agent wilt worden hoor ;)
12 jaar geleden
Het is op zich helemaal niet raar, om na het behalen van je vwo diploma bij de politie te gaan solliciteren. Met je VWO diploma kun je solliciteren voor niveau 4 en 5. N5 bestaat dan weer uit een politiekundige of een recherchekundige opleiding. Laat je eens goed informeren over de verschillen tussen deze opleidingen.

Binnen de politie zijn er tal van mogelijkheden om promotie te maken. Zeker nu er bij de politie enorm wordt gereorganiseerd en er een enorme uitstroom van pensionado's zit aan te komen.

Een hoofdagent begint na zijn opleiding in schaal 7,0. Dit komt neer op ongeveer 2000 euro bruto per maand. Elk jaar ga je vervolgens een trede omhoog. Echt goed betaald is het natuurlijk niet.

Denk dat een ambulanceverpleegkundige toch een stuk meer krijgt. Het vak is echter ook heel anders.

Wat je kan doen is, om bij het plaatselijke politiebureau te regelen dat je eens een dagje mee mag op de auto. Ik zie dat dit in de praktijk wel eens gebeurt. Dit geeft je wel een goede kijk op wat het vak inhoudt en levert je bovendien nog een erg leuke dag op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even over de promotie: als je eenmaal hoofdagent bent, kun je solliciteren naar vacante functies binnen het korps. Aan een functie zit een bepaalde rang en salarisschaal gekoppeld. Op die manier kun je dus stijgen binnen de organisatie.

Toegevoegd na 14 minuten:
een goede site voor informatie over werken bij de politie:
forum.infopolitie.nl
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk NIET dat een ambulanceverpleegkundige een stuk meer krijgt: http://www.youchooz.nl/beroepen/ambulanceverpleegkundige/5/salaris/5 Het begint ook bij 2000 bruto.
Het is niet vreemd dat je als politieagent gaat worden, maar het is wel vreemd dat je veel hoger salaris kan halen dan een politieagent omdat je VWO hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het klopt ook niet.
Er zijn heel wat meer politieagenten dan alleen die uniformen op straat.
Dat is helemaal niet vreemd.

De politieacademie biedt een heel breed spectrum aan opleidingen.
Iedereen kan instromen op zijn/haar niveau.
Als je tenminste voldoet aan de voorwaarden en die
behelzen wel iets meer dan alleen het niveau van je
vooropleiding.

Als je eenmaal bij een korps bent aangenomen als hoofdagent, ontvang je vanaf de eerste dag dat je in dienst bent en met de opleiding start salaris. Hieronder de opbouw van het bruto maandsalaris:

eerste 6 maanden: € 1.063,-
6 tot 12 maanden: € 1.107,-
12 tot 24 maanden: € 1.191,-
24 tot 36 maanden: € 1.350,-
Na de opleiding wordt het meer, natuurlijk.

http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/Hoofdagent/Pages/Salaris.aspx

Op deze site vind je ook alle informatie over werkzaamheden etc.

Ambulanceverpleegkundige: Functie-eisen
De ambulanceverpleegkundige is in het bezit van een afgeronde HBO-V opleiding of een daarmee vergelijkbare opleiding, aangevuld met één van de volgende aantekeningen: BBIC, ICU, CCU, SEH of anesthesieverpleegkunde. Hij/zij heeft daarnaast de opleiding SOSA-ambulanceverpleegkundige afgerond of is bereid deze opleiding te volgen (wordt volledig vergoed conform richtlijnen CAO). De geschikte kandidaat is tevens in het bezit van rijbewijs B, is bereid om in roosterdienst te werken, bezit goede sociale vaardigheden, beschikt over empathisch en analytisch vermogen en is geen solist maar een teamplayer.

En hier vind je informatie over ambulanceverpleegkundige
http://www.ambucare.nl/